1- دانشـجوی دکتـری باستانشناسـی، گـروه باستانشناسـی، دانشـکدۀ ادبیـات، علـوم انسـانی و اجتماعـی، واحـد علـوم و تحقیقـات، دانشـگاه آزاد اسـامی، تهـران، ایـران.
2- استاد گروه باستانشناسی، دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران (نویسندۀ مسئول). ، mohamadezarei@yahoo.com
3- دانشیار گـروه باستانشناسـی، دانشـکدۀ ادبیـات، علـوم انسـانی و اجتماعـی، دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد علـوم و تحقیقـات، تهـران، ایـران.
چکیده: (573 مشاهده)
شهر «دماوند» مرکز شهرستان دماوند، برروی تپهای از شمال به جنوب (طولی) در میانِ درهای حاصلخیز واقع شده است؛ این شهر یک بافت تاریخی دارد که بهعنوان هستۀ اصلی در قسمت مرکزی آن واقعشده و چهار محلۀ اصلی دارد. مسئله پژوهش این است که از مفهوم شهر و شهرستان برای نام دماوند، و نیز از هستۀ اصلی شهر، شناخت دقیقی در دست نیست. نوشتارهای مختصر منتشره، شهر دماوند را «شلنبه» یا «ویمه»، و نیز شهر «شلنبه» را مرکز ناحیۀ دماوند دانستهاند که با منابع همخوانی ندارد. هدف این پژوهش روشن شدن مفهوم شهرستان و شهر برای دماوند و نیز شناخت دقیقتر شهر دماوند و شناسایی مرکز ناحیۀ دماوند و ساختارهای احتمالی آن است. این نوشتار به روش تاریخی و تحلیلی براساس بررسی و شناسایی با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و بررسی میدانی انجام شده است. پرسشها: 1. مفهوم شهرستان و شهر برای نام دماوند در دورۀ ساسانی چگونه بوده است؟ 2. مرکز ناحیۀ دماوند چه نام داشته و با شلنبه چه تفاوتی دارد؟ 3. قدمت این مرکز به چه تاریخی بازمیگردد و ساختارهای احتمالی آن چه بوده است؟ نام دماوند در دورۀ ساسانی در جایگاه ناحیه و ازسویی دیگر، معرف شهر بوده است. اگرچه بنیادی اسطورهای دارد، اما براساس منابع و شواهد قدمتی کهنتر از ساسانی دارد و مرکز ناحیه، در دورۀ ساسانی بوده و تا به امروز ادامه یافته است. دارای فضاهای مهم کهندژ، شارِ درونی با بازار و میدان و محلهها و شارِ بیرونی بوده است. کهندژ در مکان سرقلعه قرار داشته است. پذیرش دین اسلام، و بازگشت امنیت و آرامش که تا زمان ساخت مسجد در مکان سرقلعه طول کشید، باعث حفظ ساختارهای شهر شده بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصی باستانشناسی دریافت: 1402/3/30 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1404/6/1