دوره 8، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 92-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golchin H. A New and Generalizable Method for Teaching of Drawing of the "Gereh-e-Dah-e-Kond". KCR 2025; 8 (2) :77-92
URL: http://journal.richt.ir/kcr/article-1-299-fa.html
گلچین حجت. روشی نوین و تعمیم‌پذیر در آموزش ترسیم «ده کُند». دانــش حـفـاظـت و مـرمـت. 1404; 8 (2) :77-92

URL: http://journal.richt.ir/kcr/article-1-299-fa.html


استادیار ﮔﺮوه ﻣﺮﻣﺖ بناهای تاریخی، دانشکده ﻫﻨﺮ و معماری ﺻﺒﺎ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
چکیده:   (809 مشاهده)
 «دَ ه کُند» یا «ﮐُﻨﺪ دوﭘﻨﺞ»، مهم‌ترین گره در بین گره‌های ایرانی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻈﺮ به قدر و اهمیتی ﮐﻪ دارد، «اُ ّم اﻟﮕﺮه» (گره مادر) نامیده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺎ ﺑﻪ اﻣﺮوز، روش‌های مختلفی ﺑﺮای ترسیم این ﮔﺮه، ﺑﯿﺎنﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﮐﺪام ﺑﻪ نحوی، اﻣﮑﺎن رﺳﻢ «واﮔﯿﺮه» یا زمینه کامل‌تری از آن را ﻓﺮاﻫﻢ می‌آورد. این در حالی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم روش‌های ذﮐﺮﺷﺪه، ﻋﻤﻼً ﺑﻪ نسخه‌ای از رﺳﻢ متوالی ﺧﻄﻮطِ دستوری ﺑﺪل شده‌اند ﮐﻪ ﺑﺪون آنﮐﻪ دلیل و مبنایشان روﺷﻦ ﺷﻮد، ﺑﻪ شکلی کورکورانه تقلید و ﺗﮑﺮار ﺷﺪه اﺳﺖ. اتفاقی ﮐﻪ به‌طو اﺧﺺ، در ﺑﺎب آﻣﻮزش روش‌های ترسیم، مسئله‌ساز و ﭼﺎﻟﺶبرانگیز ﺷﺪه اﺳﺖ و اﻏﻠﺐ، ﺑﻌﺪ از کوتاه‌مدتی، از ذﻫﻦ و یاد ﻣﺨﺎﻃﺐ می‌رود. این ﻣﻘﺎﻟﻪ در پی آن اﺳﺖ ﺗﺎ به‌جای ﺧﻄﻮط و ﻓﻮاﺻﻞ رمزگونه، ﺑﺎ خوانشی هندسی از محتوای واگیره، ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت و ﻣﻨﻄﻖ هندسی آن را در روندی ﺧﻮاﻧﺎﺗﺮ و آﻣﻮزش‌پذیرتر از ترسیمات، اﺳﺘﺨﺮاج و ﺑﯿﺎن ﮐﻨﺪ. این ﻣﻬﻢ، ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺷﮑﻞ پنج‌ضلعی آﻟﺖ «ﭘﻨﺞ ﮐُﻨﺪ» ﮐﻪ در این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای اولین ﺑﺎر «ﻣﻨﺘﻈﻢ ﺑﻮدن» آن در این ﮔﺮه اﺛﺒﺎت ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻫﺪف اصلی مقاله را ﺑﺎ یافتن روشی جدید از رﺳﻢ ﮔﺮه، ﻣﺤﻘﻖ می‌سازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ وﺟﻮد آنﮐﻪ روندی از یک  تحقیق کیفی را در محتوای کلی ﺧﻮد، یعنی یافتن و ارائه راه‌حلی جدید از ترسیم گره ده کُند، ﺑﺎﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﮑﺘﻮب دﻧﺒﺎل می‌کند، درعینﺣﺎل، نتایج ﺣﺎﺻﻞ از یک آزﻣﻮن تجربی، بین دو ﮔﺮوه از داﻧﺸﺠﻮیان را نیز در بیان کارایی آﻣﻮزشی روش پیشنهادی ﺧﻮد در قیاس ﺑﺎ روش ﻣﻌﻤﻮل، ارائه ﮐﺮده اﺳﺖ. درنهایت، ﻣﺎﺣﺼﻞ این تحقیق، شیوه‌های جدید از آﻣﻮزش ترسیم ﮔﺮه ده ﮐُﻨﺪ (ﮐُﻨﺪ دوﭘﻨﺞ) را تبیین می‌کند ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد آﻧﭽﻪ ﮐﻪ در ﻣﺘﻦ پیش رو آﻣﺪه اﺳﺖ، ﻋﻼوه ﺑﺮ قابلیت فراگیری ﺑﻬﺘﺮ، وجوهی از «تعمیم‌پذیری» را نیز در ﻗﺒﺎل آﻣﻮزش ترسیم گره‌های دیگر آﺷﮑﺎر می‌سازد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کاربرد علوم، فناوری‌ها، تجهیزات، مواد و روش‌های نوین
دریافت: 1404/4/14 | پذیرش: 1404/6/1 | انتشار: 1404/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.