1- پژوهشکده گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
2- کارشناس مدیریت جهانگردی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (2755 مشاهده)
خطمشیها و سیاستهای مدیریت گردشگری شهری، میبایست بهگونهای باشد که مانع برخورد منافع گردشگری و دیگر کارکردهای شهری شود تا پیامدهای منفی ناشی از پیچیدگیهای جریان گردشگری کنترل شود و پیامدهای مثبت آن در ابعاد مختلف گسترش یابد. مدیریت گردشگری شهری تهران طی دهههای اخیر با چالشهای مختلفی روبهرو بوده است. این در حالی است که این کلانشهر هم از موقعیت خاص (مرکزیت سیاسی ـ اداری و اقتصادی) برخوردار است و هم پیشینۀ تاریخی آن، توان بالای جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد. هدف پژوهش حاضر، ضمن معرفی اجمالی طرحهای گردشگری شهری تهران، شناسایی راهکارهای توسعۀ گردشگری برای کلانشهر تهران است؛ چراکه توانهای بالقوه، بستر مناسبی را فراهم کرده تا از گردشگری بهعنوان یکی از مزیتهای برتر در توسعۀ شهر تهران بهرهگیری شود. در این پژوهش با روش اسنادی و کتابخانهای تلاش شده است با بررسی ساختار مدیریت گردشگری شهری و طرحهای اجراشده در این زمینه، عملکرد حال حاضر مدیریت گردشگری شهری تهران بررسی شود. نتایج حاصل از پژوهش، نشاندهندۀ بهکارنگرفتن کامل توانهای گردشگری تهران از سوی مدیریت گردشگری شهری است که سبب شده تهران علیرغم داشتن توانهای بالقوۀ فراوان، جایگاه مطلوبی در گردشگری نداشته باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی استراتژیک دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1399/4/7 | انتشار: 1399/4/7