Emaeeli Sangari H. (2019). Strategic Planning of Post-Accident Management (Fire) in the Historical Market of Tabriz using SWOT Analysis Method.
Athar.
40(4), 336-350.
URL:
http://athar.richt.ir/article-2-504-fa.html
عضو هیئتعلمی، پژوهشکده ابنیه و بافت تاریخی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تهران، ایران ، f_esmaeeli_s@yahoo.com
چکیده: (3138 مشاهده)
یکی از اصلیترین دغدغههای متخصصان شهری در حوزه مدیریت بحران درباره بافتهای تاریخی است. این مقوله بهدلیل فرسودگی نسبی کالبدی معمولاً در بحرانهایی مانند زلزله، سیل یا آتشسوزی آسیبپذیرتر و شکنندهتر بوده است. لزوم برنامهریزی مناسب بهمنظور مدیریت هدفمند این مجموعههای تاریخی باید سرلوحه اصلی مدیران چنین آثار ارزشمندی باشد تا مانع بروز حوادث جبرانناپذیر و وحشتناک شود. در این راستا، مبحث آتشسوزی یکی از مهمترین این بحرانهاست. هدف اصلی تحقیق نیز بررسی و آسیبشناسی کامل موضوع و طرح رفع آسیبهای شناساییشده بهمنظور مدیریت هدفمند و پیشگیری از آتشسوزی و همچنین اطفای بهموقع و سریع درصورت بروز آن، براساس تجربههای پس از سانحه سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ است. این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از بررسیهای کتابخانهای و مطالعات میدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که با کمک صاحبنظران در هر دو زمینۀ بازار تبریز و مدیریت بحران طراحی شد. دادههای جمعآوریشده براساس مدل SWOT تجزیه و تحلیل شدند با توجه به نتایج بهدستآمده از تحقیق که با روش تحلیلی SWOT سنجش شد، وضعیت مدیریت پس از سانحه آتشسوزی در بازار تاریخی تبریز در موقعیت تهاجمی قرار دارد؛ یعنی باید با استفاده از فرصتهای خارجی، نقاط قوت سیستم افزایش یابد. موقعیت تهاجمی بهجای تصمیمگیری منفعلانه، کاملاً بهصورت فعال، وارد حوزه تصمیمگیریهایی میشود که تأثیرات مستقیم آن بهمرور زمان در سیستم دیده خواهد شد؛ البته تعدادی از راهبردهای تهاجمی، سالهاست در حال اجراییشدن است و حتی بعضی از آنها از جمله تعبیه شیرهای هیدرانت بهصورت کامل روند اجراییشدن را طی کرده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
مختلف دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1399/9/16