1- گروه مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز،
2- پژوهشکدۀ بناها و بافتهای تاریخی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، y.hamzavi@richt.ir
3- آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت موزه بزرگ خراسان
چکیده: (1187 مشاهده)
در میان آرایه های معماری خراسان، آنچه کمتر شناخته شده، آرایه های گچی یافت شده از شهر قدیم نیشابور است. این آرایه ها متعلق به سده های اولیه اسلام هستند و در ظرافت و تنوع نقش با آرایه های گچی ساسانیان و عباسیان در سامرا برابری می کنند. شادیاخ یکی از محوطه های شهر قدیم نیشابور است که آرایه های گچی بی نظیری از دوران سلجوقی را در خود جای داده است. مطالعات اندکی در رابطه با این محوطه و آرایه های گچی آن انجام شده است. هدف این پژوهش، شناخت فنّی و ساختاری ملاط سه قطعه از آرایه های گچی محوطه شادیاخ است که می تواند گام مهمی در راستای شناخت، معرفی و حفظ این آثار ارزشمند بوده و همچنین در بخش آرایه های معماری اطلس میراث فرهنگی ایران تأثیرگذار باشد. در این راستا از روش تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ پورتابل Dinolite، آنالیز XRD و همچنین SEM-EDS جهت انجام مطالعات فنّی استفاده شده است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که فازهای اصلی نمونه ملاط های مورد مطالعه مربوط به ژیپس، کلسیت و کوارتز است. البته در یکی از نمونه ها، انیدریت هم بهعنوان فاز اصلی شناخته شده است که این تبدیل فاز در شرایط آبوهوایی نیشابور دور از ذهن نیست. همچنین برای برش راحت تر نقوش آرایۀ گچی برجسته، هنرمند گچبر برای ساخت ملاط، ملاط کممایه را انتخاب کرده و کمی بیشتر از حالت معمول، آن را ورز داده است (ملاط گچ نیمکشته). برای ماندگاری بیشتر آن، در زمان اجرای لایۀ بستر گچی، عملیات ماله کشی از حالت عادی بیشتر بوده و همچنین فشار ماله بر سطح بستر از حالت معمول بیشتر بوده است. درخصوص تغییرات و فرسایش ملاط، برخی از بلورهای ژیپس به مرور زمان به انیدریت تبدیل شده و در برخی نمونه ها، ریزبلور ژیپس بر روی بلورهای اصلی تشکیل شده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
حفاظت و مرمت آثار تاریخی_ فرهنگی دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/5/16 | انتشار: 1403/9/15