سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 65-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehriar S, abdolalizade A, Talischianazar Z, Razani M. The Displacement of the Qajar Fireplace Related to the Historic Mansion of Sadiq Al Saltaneh in Tabriz. KCR 2023; 6 (2) :52-65
URL: http://kcr.richt.ir/article-6-1773-fa.html
مهریار سعید، عبدالعلی‌زاده محبوب، تلیسچیان آذر زهرا، رازانی مهدی. جابجایی شومینه قاجاری متعلق به عمارت تاریخی صدیق السلطنه تبریز. دانش حفاظت و مرمت. 1402; 6 (2) :52-65

URL: http://kcr.richt.ir/article-6-1773-fa.html


1- کارشناس ارشد مرمت و احیاء بناها و بافتهای تاریخی، تبریز، ایران ، Saeedmehryar@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان. ایران
3- دانشجوی کارشناسی Old Master Academy انگلستان
4- دانشیار، دانشکدۀ حفاظت آثار فرهنگی، دانشگاه هنر اسالمی تبریز، ایران
چکیده:   (505 مشاهده)
حفظ و مرمت آثار تاریخی از مهمترین اهدافی است که در سرتاسر جهان جهت انتقال آن به آیندگان انجام می‌گردد که شامل اقدامات گسترده‌ای بوده و با رعایت جنبه‌های مختلف از آن جمله مبانی نظری مرمت آثار تاریخی توسط متخصصان امر صورت می‌گیرد. عمارت صدیق‌السلطنه که در محله‌ی مقصودیه‌ی تبریز واقع شده از جمله بناهای شاخص دوره ی قاجاری است. این بنا علاوه بر پلان معماری ویژه دارای تزیینات گچ‌بری در سرستون‌ها و شومینه‌ها است. در اقدامات مرمت این بنا آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی مشاهده گردید که نشانگر تغییرات به وجود آمده در بنا در گذر زمان است. وجود شومینه‌ی تاریخی در اتاق شمال غربی طبقه‌ی اول این بنا و از طرفی دیگر کشف دیوار دارای گچبری مربوط به اواخر دوره‌ی صفوی و اوایل دوره‌ی زندیه در پشت شومینه چالش مهمی بود که در نمایش هر دو اثر مطرح می‌شد؛ بنابراین پس از بررسی‌های کامل محل و شرایط آثار تصمیم بر جابجایی شومینه در محل خود گرفته شد. هدف از این کار علاوه بر کمک به شناخت بنا نمایش بهتر هر دو اثر ارزشمند تاریخی بود. با توجه به ارزش تاریخی و زیبایی هر دو اثر جابجایی شومینه و آشکارسازی دیوار تاریخی پشت آن ضروری بود برای جابجایی، شومینه اقدامات فنی جهت قاب‌بندی و ساپورت سپس رهاسازی طبق روشی که طراحی شده بود اجرا گردید. پس از قاب‌بندی اثر با آهن پشت و اطراف آن خالی شده و اتصال آن با دیوار قطع گردید که این کار مرحله به مرحله و همراه با استحکام‌بخشی اثر انجام گردید سپس اثر با جرثقیل به محل جدید منتقل شده و در آنجا نصب گردید که هر دو اثر ذکر شده کاملا قابل مشاهده بودند. لازم به ذکر است که تمامی اقدامات انجام شده با رعایت اصول فنی و مبانی نظری مرمت آثار تاریخی پایه‌ریزی و انجام شد.
متن کامل [PDF 1854 kb]   (276 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: حفاظت و مرمت آثار تاریخی_ فرهنگی
دریافت: 1403/6/6 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/8/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.