دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 58-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimifard F. Representation of Folklore Factors in IRIB Series. Anthropol Stud 2016; 2 (3) :39-58
URL: http://pc.richt.ir/article-4-273-fa.html
عظیمی فرد فاطمه. بازنمایی عناصر فرهنگ مردم در مجموعه های تلویزیونی سیما. مطالعات مردم‌شناحتی. 1395; 2 (3) :39-58

URL: http://pc.richt.ir/article-4-273-fa.html


چکیده:   (2122 مشاهده)
 فرهنگ مردم (فولکلور)، حوزه­ های گسترده­ ای از زندگی چون آداب و رسوم، آیین ­ها، دین، هنر و دانش، و ادبیات را دربرمی­ گیرد که سنت­ های مادی، رفتاری و گفتاری فرهنگ عامه را شکل می­ دهند. فرهنگ مردم پدیده­ا ی پویاست که به طور دائم در حال تحول است و بخشی از هویت فردی و جمعی را بازنمایی می­ کند. هویت هم در شکل و هم در محتوا در بستری از تعاملات اجتماعی معنا می ­یابد. رسانه‌های گروهی اغلب به شیوه‌ای غیرمستقیم اما فراگیر، اطلاعات بسیاری را درباره ملت­ ها به مخاطبان منتقل می‌کنند که زندگی روزمره آنها را زیر نفوذ خود قرار می‌دهد. رسانه­ ها، به‌ویژه تلویزیون، یکی از عواملی هستند که شناخت عناصر هویتی را ممکن می ­سازند. بدین ­ترتیب، در دوران معاصر، افراد، هویت­ های خود را با تصاویر و عناوینی شکل می‌دهند که به صورت بازتابی از صنایع فرهنگی و رسانه ­ای اخذ کرده­ اند. در مقاله حاضر، تلاش شده است نحوه بازنمایی عناصر فرهنگ مردم اعم از مادی، رفتاری و گفتاری در مجموعه­ های تلویزیونی سیما بررسی شود. از این ­رو، دو مجموعه شاخص تلویزیونی در پناه تو (1373) و تکیه بر باد (1391) که در سه دهه­ اخیر پخش شده­، انتخاب و نحوه­ بازنمایی عناصر فرهنگ مردم به روش نشانه­ شناسی در قسمت­ های منتخب آنها بررسی شده ­است. نتایج نشان می­­دهد، نوع و نحوه نمایش عناصر فرهنگ مردم در مجموعه­ه ای بررسی‌شده در طول زمان تغییر یافته است.
متن کامل [PDF 1529 kb]   (378 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فرهنگ
دریافت: 1394/2/3 | پذیرش: 1394/8/14 | انتشار: 1395/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.