1- گروه تاریخ، دانشگاه آراد اسلامی واحد مجلات ، asghar.mahmodabadi@gmail.com
2- موسسه عالی هنری سپهر اصفهان
چکیده: (2899 مشاهده)
شاهپور اول (۲۴۲ـ ۲۷۳م) دومین شاهنشاه ساسانی و فرزند اردشیر اول، بنیانگذار سلسله ساسانی، در طول مدت سلطنت خویش با وجود اقتدار دستگاه دولتی و حضور سرداران نظامی و ویسپوهران زمین دار ـ که به نظر میرسد از ریشه های تشکیلات عصر اشکانیان به صورت میراثی اجتناب ناپذیر به عهد ساسانیان انتقال یافته بودند ـ چهره ای مقتدر و با اراده از خویشتن نشان داد و علی رغم حضور اقتدارطلبانه دینیارانِ آیینِ مغان در همه تشکیلات دولتی و مردمی و در روستاها و شهرهای ساسانیان، توانست از شخصیت و هویت نظام ساسانی در برابر آنان و همچنین در تقابل با دشمنان خارجی ایرانیان به خوبی مراقبت کند. از شاهپور یکم کتیبه ها و نقش برجسته های زیادی به ویژه در استان فارس بر جای مانده است که بی تردید نشانگر علاقه، توجه و تمایل به ماندگاری سیاسی و فرهنگی نظام ساسانی در عصر آن شاهنشاه است. یکی از آن آثار به جای مانده، نقش برجسته ای از او در تنگ چوگان کازرون است که در آن تصویر پیروزی های سه گانه شاهنشاه ساسانی را که در سه زمان رخ داده است، در یک قاب به نمایش گذاشته است. این مقاله در صدد دستیابی به ریشه ها و مبانی اندیشه ای است که آن پیروزی ها را به صورت یک نماد هنری تصویر کرده و نیز در عین حال به بررسی و معرفی ویژگی های آن تصاویر با توجه به وضع سیاسی و ویژه آن دوران پرداخته است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
میراث ایران دریافت: 1401/11/5 | پذیرش: 1402/3/15 | انتشار: 1402/6/15