جستجو در:
همانطور که میدانیم پادشاهان ساسانی القابی همچون «čihr az yazdān»، «چهر از یزدان»، «rē»، «آزاده، نجیب»، «rān ud AnērānĒ»، «ایران و انیران» را در کتیبهها، سکهها و مُهرها به کار برده اند. لقب ایران و انیران توسط اردشیر اول، شاهپور اول، شاهپور دوم، نرسی، و کردیر موبدان موبد دوره ساسانی به کار برده شده است که در کتیبههای آنها آمده است. بدیهی است که مفهوم واژه ایران در عرصه مذهبی نیز کاربرد داشته و به پبدایش مفهوم سیاسی آن به معنای یک مجموعه سرزمین انجامیده است. زیرا کردیر مفهوم ایران و انیران را در کتیبه خود توضیح میدهد.
اما لقب ایران و انیران که پادشاهان نامبردۀ ساسانی به کار برده اند از کتیبهها حذف شده است. زیرا با ظهور کردیر و مبارزه او در ساختار و سازمان سلسله مراتب روحانی دین زردشتی، پادشاهان تنها وظیفه دنیوی پیدا کردند و صرفا به صورت شاهانِ خوبِ زرتشتی برای ایران جلوهگر شدند و القاب خود را از دست دادند. دیگر علت حذف تدریجیِ [لقب ایران از کتیبهها] شاید شکست شاهان ساسانی در مقابل رومیها و از دست دادن سرزمینهایی بود که روزگاری جزء ایران بوده است و نیز سرزمینهایی که انیران خوانده میشد و شاهان ساسانی بر همه این قلمرو حکمرانی می کردند، بوده است. به دنبال شکست آنان مجبور به پس دادن این سرزمینها شده اند و لقب انیران نیز حذف شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |