دوره 42، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 42 شماره 1 صفحات 97-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandimoheb A. (2021). Principles of Education Traditional Architecture in the Past using Fotowwat-nama. Athar. 42(1), 82-97.
URL: http://athar.richt.ir/article-2-730-fa.html
زندی محب آرزو. اصول آموزش معماری سنتی در گذشته با استفاده از فتوت‌نامه‌ها فصلنامه علمی اثر 1400; 42 (1) :97-82

URL: http://athar.richt.ir/article-2-730-fa.html


گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، zandimoheb@gmail.com
چکیده:   (3173 مشاهده)

اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس فتوت‌ نامه بنایان و دیگر فتوت‌ نامه‌ها موجود است. فتوت‌ نامه‌ها در هر رشته و صنف، منشور نظام‌مند یادگیری ‌فن و مهارت بود. تداوم، تکرار و ارتقاء، طی قرن‌های گذشته در کیفیت آثار ساخته‌شده، بسیار بالا و قابل تحسین است. بررسی کلی طرح و نقش‌ها در معماری و تعامل بین معماران و شهرها نشان از آموزش مناسب دارد. کشف این ‌مهم دغدغه و ضرورت ‌اصلی است. هدف تحقیق شناخت و تحلیل فتوت‌ نامه‌ها و آموزش ‌سنتی معماری، جهت یافت اصول آموزش سنتی معماری است. روش‌ تحقیق تاریخی‌-تفسیری، با بررسی اسناد و مدارک موجود سعی در شناخت آموزش سنتی ‌معماری است، با نگاه انتقادی و تحلیلی، فتوت‌ نامه‌ها، لوح‌ها و کتیبه‌های ‌تاریخی، روش ‌آموزش، سیر تاریخی و ارزش‌های آموزشی بیان و بررسی‌ می‌شود. برای شناسایی بهتر موضوع، داده‌های اولیه و ثانویه و اسناد، کتاب‌ها و نشریات مورد اهمیت و از ۴۴ منبع معتبر برای انجام تحقیق استفاده شده است. در نتیجه وظایف شاگرد، وظایف استاد و آموزش معماری در جهان سنت تفکیک شد و اصول آموزش سنتی معماران در چهار دسته‌بندی کلی روش‌های انتقال دانش، روش‌های آموزش، موارد آموزش و ارزشیابی مشخص شد. مباحث نظری و عملی از روش سینه‌ به‌ سینه از گذشته‌گان به آیندگان با استفاده از تجارب شاگرد در خارج و داخل کارگاه ساختمانی انتقال داده می‌شد. روش‌های آموزش سنتی معماری متناسب با تفکرات، اعتقادات و راه ‌و رسم آیینی، شامل روش‌های پیوستن به صنف بنایان و همگرا و همسو در جهت تعالی و آرمانگرایی بود. موارد آموزشی در سه دسته، آموزش زیبایی شناسی، الگو‌های ازلی، هندسه و ریاضیات، روش‌های ترسیم است، آموزش نیارش، روش‌های اجرای بومی، مصالح، مقاومت زمین، و قوانین سازه‌ای بود و آموزش اخلاق حرفه‌ای شامل شناخت محیط متناسب با آسایش انسان‌ها، حکمت‌ها و مهارت‌های آیینی، و قوانین حرفه و بازار زمانه بود. ارزشیابی با تأکید بر مهارت اجتماعی و قوانین ساختمان‌سازی انجام می‌شد.

متن کامل [PDF 1252 kb]   (1856 دریافت)    

✅ اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس فتوت‌ نامه بنایان و دیگر فتوت‌ نامه‌ها موجود است. فتوت‌ نامه‌ها در هر رشته و صنف، منشور نظام‌مند یادگیری ‌فن و مهارت بود. تداوم، تکرار و ارتقاء، طی قرن‌های گذشته در کیفیت آثار ساخته‌شده، بسیار بالا و قابل تحسین است. بررسی کلی طرح و نقش‌ها در معماری و تعامل بین معماران و شهرها نشان از آموزش مناسب دارد.


نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ معماری و شهرسازی
دریافت: 1400/1/25 | پذیرش: 1400/3/5 | انتشار: 1400/5/4

فهرست منابع
1. Afshari, M. (2005). The Mirror of Youth: The Idea and Behavior of the General Iranian Class. Tehran: The Office of the International Cultural Research Office. [in Persian]
2. Afshari, M. and Madaini, M. (2002). fourteen treatises on Fotowwats and guilds. Tehran Publishing House. [in Persian]
3. Agasharifiane Esfahani, A. (2013). FotovatNaméh Architecture Fourteen main principles of professional ethics in architecture and urbanism. turquoise Islam magazine. the first year (1). [in Persian]
4. Ajand, I. (2004). The Traditional System of the Apprentice Master in Iranian Painting. Honar-ha-ye Ziba. 10. 4 to 12.
5. Ajand, I. (2006). From the studio to the research university in transforming the teacher-student educational system into an academic educational system in Qajar painting. Honar-ha-ye Ziba, 1(26). [in Persian]
6. Asadi, L. Saeedi, A. Beik Mohammadi, A. (2016). The Necessity of Adherence and Commitment to Ethics in Architecture. Journal of Research in Arts and Humanities. First Year. 2. [in Persian]
7. Azad, M. (2005). The Religion of Gentlemen and Traditional Education of Architects in Iran. Articles The first symmetry of spirituality and art education. Tehran Academy of Arts. Tehran. [in Persian]
8. Bahar, M. (1976). Cultural-Social Survey of Tehran Zurkhanehs. Tehran: Supreme Council of Culture and Arts 12. 14. [in Persian]
9. Bakhoda, F. (2013). The Religion of Manliness. as a Moral-Social Model. Two Quarterly Journal of Revelatory Ethics. Number 3. [in Persian]
10. Balkhari Ghahi, H. (2011). The Metaphysics of Color in Islamic Thought and Its Impact on the Emergence of Fütüvvets-namehs. Journal of Visual Arts Research. Autumn. 2. [in Persian]
11. Carbon, H. (2006). The ritual of chivalry. Translated by Ehsan Naraghi. Sokhan Tehran Publications. [in Persian]
12. Effendi, J. (2010). Treatise on Architecture. Translated by Mehrdad Qayyumi Bidhendi. Academy of Arts. Tehran: Tehran Text. [in Persian]
13. Eslami, S, & Mandegari, K. (2005). Architecture Education and Architect Training. Proceedings of the First Conference on Spirituality and Art Education. Research Institute of Islamic Culture and Art. Academy of Arts. Tehran. [in Persian]
14. Fayuzat, A. (1998). The status of education in the Islamic period: the ritual of Fotowwat and its effects on the education of professions", a study of the student-teacher system in Iran. Shahid Beheshti University of Tehran. [in Persian]
15. Fizabi, B. (2008). Education in Traditional Arts of Iran A Study of Artistic Educational Traditions in Photo Letters Ayneh Khayal. 11. [in Persian]
16. Ghanbari-Barzian, A. Nazari Moghadam, J. Behestani, M. (2014). The structure of power and values governing the behavior of Iranians using the content analysis of guild Fotowwat-nameh. Quarterly Journal of Strategic Policy Research. 10. [in Persian]
17. Ghoddusifar, S, Etesam, I, & Habib, F. (2012). Iranian Traditional Architecture Education and Place of Subjective Perception in it. Journal of Iranian Architecture Studies, 1(1), 39-58. [in Persian]
18. Golpinarli, A. (1950). The Organization and Sources of Futuvet in Islamic and Turkish Provinces. Istanbul University Faculty of Economics Journal.11.1-4. translated by Sobhani. Tehran: Rozane Publications. [in Persian]
19. Ground, M, Aynehvand, P, Aghajari, S, Manzoor Al-Ajdad, S. (2013). A Study and Analysis of the Sufi Fotowwat Discourse in the History of Islam from the Third to the Eighth Century AH. Journal of Studies in Humanities. 20. [in Persian]
20. Hojjat, A. (2012). Tradition and Heresy in Architecture Education. University of Tehran. Tehran. [in Persian]
21. Ibn Khaldun. (2009). Introduction by Ibn Khaldun. translated by Parvaynaganabadi, M. Tehran: The company publishes its knowledge and science. [in Persian]
22. Ja'afarpoor, M, Alavi Moghaddam, M, Estaji, E, & Mohammadian, A. (2014). A Theory about Relating Noofel to Ayyār and Fetyān's Group in Leili and Mjnoon. Literary Arts, 6(1), 45-60. [in Persian]
23. Javanarasteh, A. (2011). Islamic chivalrousness and the place of morality in professional teaching. Ethics Research Journal. 14. [in Persian]
24. Kateb, F, & Shamili, F. (2012). Chivalry Tradition and the Educational System of Arts and Industries in Iran. Journal of Art Research. 99-108. [in Persian]
25. Khalili, N, & Farahani Monfared, M. (2016). The Theory of Intertextuality as a Research Approach in Social History Studies; Ali ibn Abi Talib in the Inscriptions and Futuwat-namas from the Seventh to the Tenth Centuries H. The Journal of Islamic History and Civilisation, 12(23), 89-117. [in Persian]
26. Khan Mohammadi, A. (1992). The city of Persian riots about buildings and related professions. Soffeh Publication. Nos. 6. 7 and 8. Shahid Beheshti University. [in Persian]
27. Khan Mohammadi, A. (1996). Fotowwats-namehs, The letter of Generosity. Soffeh Sefeh Magazine. Nos. 21 and 22. Shahid Beheshti University. [in Persian]
28. Khazraei, B. (2012). The Connections between Minstrel Music and Chivalry. Kimiya-ye-Honar, 1(1), 0-12. [in Persian]
29. Lewisohn, L. (Ed.). (2018). The Heritage of Sufism: Legacy of Medieval Persian Sufism (1150-1500) v. 2. Simon and Schuster. Translated by Majid al-Din al-Tehran, Tehran: Markaz Publishing. [in Persian]
30. Mahjoub, M. J. F. (2000). Āyīn-e Javānmardī (Fotowwat). New York: Bibliotheca Persica.‬‬‬‬‬
31. Memarian, G.H. (2008). Transition in Architectural Theoretical Foundations. Third Edition, Tehran: Soroush Danesh Publication. [in Persian]
32. Michell, G, & Grube, E. J. (1978). Architecture of the Islamic world: its history and social meaning; with a complete survey of key monuments and 758 illustrations, 112 in colour. Thames and Hudson. The translation of Jacob Agent is the responsibility of Tehran. [in Persian]
33. Mousavi Gillani, S, Shakibadel, M. (2016). Mystical Journey in the Master-Disciple Tradition of Letters on Chivalry and its Impact on Creativity of Artist. Practice of Wisdom, 8(Issue 28), 197-219. [in Persian]
34. Nadimi, H. (1997). The Rite of the Gentlemen and the Way of the Architects. Soffeh. 7(21-22). [in Persian]
35. Nadimi, H. (2006). Kelkdoost: 10 articles in art and architecture (reflection on the relationship between ethics and architecture), Isfahan: Isfahan Cultural Publishing Office. [in Persian]
36. Pourmand, H, Bemanian, M, Mahdavinejad, M, & Samadzadeh, S. (2015). The place of ethic in the formation of traditional architecture of Iran Case study: the traditional architecture of the city of Yazd. Sociological Cultural Studies, 6(2), 19-41. [in Persian]
37. Qayyumi-Bidehandi, M. (2005). The system of teaching architecture in the modern pre-modern era based on the treatise on architecture. Soffeh, 15(42). [in Persian]
38. Rokni, N. (2014). Fotowwats-nameh and architectural tablet (Zij) from Qajar period in Malek National Library and Museum. Effect. Athr. 35 (65). 51-62. [in Persian]
39. Sadeghpour, F. and Khalilzadeh, M. (2011). Color and Light in Soltani's Fotowwats-nameh. Book of the Month of Art. No. 158-82. [in Persian]
40. SaeedAl-Sheikhi, S. (1983). Guilds in the Abbasid Era. translated by Alamzadeh H. Cultural Revolution Headquarters. University Publishing Center. Tehran. [in Persian]
41. Saremi, S, & Nouri, A. (2013). The Reflect of Mehr Creed in Futuwwat School. Journal of Literary Criticism and Rhetoric. 1(2). 1-20. [in Persian]
42. Sarraf, M. (1991). The Question of the Gentlemen, consisting of 7 Fotowwats-namehs. Tehran: Moin Publications. French Iranian Studies Association. [in Persian]
43. Tajvidi, A. (1973). Iranian painting from the most ancient times to the Safavid era. Tehran: Publications of the General Writing Office of the Ministry of Culture and Arts. [in Persian]
44. Vaezkashfi, H. (1972). Soltani Fotowwat-nameh. by Mahjoub M J. Tehran: Iran Culture Foundation Publications. [in Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.