دوره 43، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 43 شماره 1 صفحات 81-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanmohammadi A, Mirzaei H. (2022). Tehran Squares Sculpture as indelible heritage of modernization (Case study of Hor (Bagh-e-shah) Square in Tehran). Athar. 43(1), 64-81.
URL: http://athar.richt.ir/article-2-531-fa.html
خانمحمدی علی، میرزائی حسین. مجسمه‌‎های میادین شهر تهران به منزله‌‌ میراث ماندگار نوسازی (مطالعه موردی میدان حر (باغ‌شاه) شهر تهران) فصلنامه علمی اثر 1401; 43 (1) :81-64

URL: http://athar.richt.ir/article-2-531-fa.html


1- کارشناسی ارشد علوم اجتماعی مطالعات فرهنگی، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، ali1992khanmohammadi@gmail.com
2- استادیار، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2594 مشاهده)

حکومت‌های ناصری و پهلوی با تأسیس سازمان‌های حافظه، انجام برنامه‌های حافظه و ابداع سنت به اعمال قدرت در «حافظه شهری» دست زدند. از سوی دیگر، سیاست فرهنگی حکومت ناصری و پهلوی سبک‌های «نوسازانه» را در نقاشی، شهرسازی، معماری و مجسمه‌سازی شهری ایران حاکم کرده ‌بود. در حقیقت گسترش نصب مجسمه‌های شهری در ایران با تثبیت نوسازی عجین است. از طرف دیگر، اقشار سنتی و مذهبی با نمایش و نصب مجسمه در انظار عموم مخالف بودند. مجسمه‌های ناصرالدین‌شاه و گرشاسب در باغشاه و میدان حر دو میراث گران‌بهای نوسازی است. نگارندگان در این مقاله با نشانه‌شناسی این مجسمه‌ها در جست‌وجوی فهم چگونگی روابط قدرت و حافظه حاکم بر آن‌ها هستند. مجسمه ناصرالدین‌شاه در روابط اجتماعی حاصل از ساز و کار قدرت «حاکمیت‌مند» خلق شده ‌است. روابط قدرت حک‌شده در این مجسمه سیاست حافظه «تجددخواهی» را باز تولید کرده ‌است. مجسمه گرشاسب در بستر روابط اجتماعی برساخته از ساز و کار قدرت «انضباطی» آفریده شده ‌است. ساز و کار قدرت پنهان در این مجسمه سیاست حافظه «باستان‌گرایی» را بازسازی کرده ‍است. با وجود سقوط حکومت پهلوی با انقلاب اسلامی و براندازی ساز و کار قدرت انضباطی با جهانی‌سازی این میراث ۸۵ ساله- مجسمه گرشاسب- با تغییر نام به «حر» به حیات خود ادامه داد. مجسمه گرشاسب پیوند میان حافظه باستانی و اسلامی را نمایش داده ‌است. از طرفی، حصارکشی و مرزبندی‌های ساختگی ساز و کار قدرت انضباطی و سیاست حافظه باستان‌گرایی را آشکار کرده است. در حقیقت حافظه جمعی و شهری یک مجموعه به هم پیوسته است.

متن کامل [PDF 1249 kb]   (1112 دریافت)    

✅ حکومت‌های ناصری و پهلوی با تأسیس سازمان‌های حافظه، انجام برنامه‌های حافظه و ابداع سنت به اعمال قدرت در «حافظه شهری» دست زدند. از سوی دیگر، سیاست فرهنگی حکومت ناصری و پهلوی سبک‌های «نوسازانه» را در نقاشی، شهرسازی، معماری و مجسمه‌سازی شهری ایران حاکم کرده ‌بود. در حقیقت گسترش نصب مجسمه‌های شهری در ایران با تثبیت نوسازی عجین است.


نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: تاریخ معماری و شهرسازی
دریافت: 1399/8/25 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار: 1401/3/1

فهرست منابع
1. Adams, J., Steinmetz, G., Corney, F. C., & Zamponi, S. F. (2003). States of memory: Continuities, conflicts, and transformations in national retrospection. Duke University Press.
2. Adelvand, P. (2021). The Statue of the Current Hor Square, as the Oldest Surviving Urban Sculpture in Tehran Squares. MANZAR, the Scientific Journal of landscape, 13(54), 70-75.
3. Adelvand, P., Salahshoor, Z., & Ghelichkhani, A. (2015). Tehran Squares Sculpture of Figurative Totalitarianism to Abstract Individualism. MANZAR, the Scientific Journal of landscape, 7(31), 14-21.
4. Adorno, T. W., Hobsbawm, E. J., Said, E. W., Gilloch, G., & Kilby, J. (2018). Memory, History and Trauma (Politics and the Invention of Memory) (S. Borzoo, Trans.). Tehran: Kherad Sorkh.
5. Ahari, Z., & Habibi, S. M. (2015). Baharestan Square the experience of modernity in Urban space of Iran. Tehran: Cultural Studies Office.
6. Anjoman e Asar va Mafakher e Farhangi. (2020). Society History. http://anjom.ir/memory
7. Atabaki, T. (2017). The state and the subaltern: modernization, society and the state in Turkey and Iran (A. Azizi, Trans.). Tehran: Qoqnoos.
8. Atabaki, T., & Zurcher, E. J. (2006). Men of Order: Authoritarian Modernisation in Turkey and Iran, 1918-1942 (M. Haghighatkhah, Trans.). Tehran: Qoqnoos.
9. Athari, K. (1999). Marginalization in Iran. Urban Management, 1(2).
10. Athari, K. (2008). Hakemiat shayeste va zaroorat ehyaye hoze ye omoumi [Good Governance and the Necessity of the Revival of the Public sphere]. Jostar ha ye shahrsazi [Journal of City essays], 6, 19-20.
11. Athari, K. (2010). urban economy and urban economics in Iran. Journal of Urban Economics, 7, 56-65.
12. Athari, K., & Yazdani Borujeni, F. (2009). The real estate bourgeoisie. Journal of Perspective of Iran(48), 43-58.
13. Azhand, Y. (2013). From workshop to university (research in the Master-pupil system educational system and its transformation into a university system in Iranian painting). Tehran: Iranian Academy of Arts.
14. Barati, N., Mohaghegh Montazeri, M., & Nikpeyma, M. (2020). Rethinking the Conceptual Challenge between Plan and Design in the Discourse of Iran's Urban Development: From Education to Practice. Urban Planning Knowledge, 3(4), 15-32.
15. Barker, C. (2017). Cultural studies: Theory and practice (Y. N. H. M. Faraji, Trans.). Tehran: Institute for Social and Cultural Studies.
16. Barthes, R. (2017). Elements of semiotics (E. SheikhZadeh, Trans.). Tehran: Noor Ata pub.
17. Corney, F. C. (2004). Telling October: Memory and the making of the Bolshevik revolution. Cornell University Press. [DOI:10.7591/9781501727030]
18. Cronin, S. (2003). The making of modern Iran: state and society under Riza Shah, 1921-1941. [DOI:10.4324/9780203423141]
19. Cultural Journal of the Imperial Court. (1965). Information about The cultural organizations of the imperial court. Tehran: Pahlavi Library.
20. Daryabeigi, B. (2003). Organization for Development of Thoughts. Tehran: Islamic Revolution Document Center.
21. Delzendeh, S. (2016). Tahavvolat-e Tasviri-e Honar-e Iran: Barresi-e Enteqadi.
22. Ebrahimzadeh, F. (2020). All mayors of the capital; 61 mayors from 113 years ago until today (Who was the suspicious death of Mr. Mayor, the unluckiest mayor of Tehran?). Hamshahri Online. Retrieved [hamshahrionline.ir/x6K7W]
23. Emami, N., & Rokni, A. (2012). Analysis of myths of Keykhosro, Garshasb and Jamshid based from Yung's points of view. Persian Literature, 2(1), 1-12.
24. Esmaeilzadeh, H., Afandizadeh, S., Piran, P., Sharepour, M., Nematollah, A., Fazeli, N., & Madanipour, A. (2016). Theoretical foundations in urban studies: urban management (looking at the situation in Iran) (Vol. 1). Tehran: Teesa.
25. Ettela'at. (1936, 13150309). Ettela'at Newspaper.
26. Fakouhi, N. (2016). Urban anthropology of Tehran. Tehran: Elmi va Farhangi Publications.
27. Farivar Sadri, B. (2014). Tahavolat tarhrizi shahri Iran dar doran moaser.
28. Fazeli, N. (2012). Culture and the City: Cultural rotation in urban discourses. Tehran: Tisa.
29. Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. New York: Vintage. Foucault, M. (1980). Power/knowledge: Selected interviews and other writings 1972-1977. New York: Pantheon.
30. Foucault, M. (2013). The Will to Know': Lectures at the Collège de France, 1970-1971.
31. Gholipour, A. (2018). Cultivation of public taste in the Pahlavi era (aesthetic education of the nation in government cultural policy). Tehran: Nazarpub.
32. Ghoreishi, F., & Same Nasayeh, A. (2020). The strategies for Cultural Development in Iran:(A Case of the First Pahlavi Era). Journal of Historical Sociology, 12(1), 205-231.
33. Grigor, T. (2003). Of Metamorphosis Meaning on Iranian Terms. Third Text, 17(3), 207-225. [DOI:10.1080/0952882032000136858]
34. Grigor, T. (2004). Recultivating "good taste": the early Pahlavi modernists and their society for national heritage. Iranian Studies, 37(1), 17-45. [DOI:10.1080/0021086042000232929]
35. Grigor, T. (2006). The (inter) National of an uneven modernity: Architectural politics in Pahlavi Iran. Modern Architecture in the Middle East. In Docomomo International (Vol. 36).
36. Grigor, T. (2009). Building Iran. New York: Periscope.
37. Grigor, T. (2013). The king's white walls: Modernism and bourgeois architecture. In Culture and cultural politics under Reza Shah (pp. 109-132). Routledge.
38. Habibi, S. M. (2011). Intellectual Trends in the Contemporary Iranian Architecture and Urbanism (1979-2003). Tehran: Cultural Research Bureau.
39. Habibi, S. M., & Hourcade, B. (2005). Atlas of Tehran metropolis. Tehran: Urban Processing and Planning
40. Haddadi, N. (2014). Old Tehran. Tehran: Gooya House of Art and Culture.
41. Hamedi, M. H. (2018). Essays in the history of art. Tehran: Peykareh Publications.
42. Hamedi, M. H., & Mohajer, A. (2014). Maktab-e KAMĀL-AL-MOLK. Tehran: Peykareh Publications.
43. Heydari, A. (2018). Iranian Regulation: Governmentality and Rising the Modern State in Iran. Iranian Journal of Sociology, 19(1), 126-148.
44. Heydari, A. (2020). A reversal of Iranian tyranny. Tehran: Maniahonar Pub.
45. High Council of NAMAVĀRAN Contemporary Iranian. (2005). Culture NAMAVĀRAN contemporary Iranian culture (Vol. 2). Tehran: Soore Mehr Publication.
46. Jahanbegloo, R. (2001). Iran: Between tradition and modernity (H. Samiei, Trans.). Tehran: Goftaar.
47. Kariman, H. (1976). Tehran dar Gozashteh va Hal. Tehran: Iran's National University Press.
48. Kasravi, A. (1975). Tarikh-i Mashrutah'-i Iran. Amir Kabir.
49. Keshmirshekan, H. (2015). Contemporary Iranian Art: New Perspectives. Nazarpub.
50. Khaksari, A., Shakiba Manesh, A., & Ghorbanian, M. (2009). Urban neighborhoods in Iran. Tehran, Civil Science Publication.
51. Khanmohammadi, A. (2020). The Lost in the Cultural History of Iran and the Second Pahlavi, (Cold War, Fine Arts (a)). Tabl magazine, 1.
52. Mashayekhi, A. (2016). Genealogy is gray (reflections on Foucault's method). Tehran: Naahid.
53. Mashayekhi, A. (2019). The 1968 Tehran master plan and the politics of planning development in Iran (1945-1979). Planning Perspectives, 34(5), 849-876. [DOI:10.1080/02665433.2018.1468805]
54. Milani, A. (2008). Modernity and its Foes in Iran. Tehran: Akhtaran Pub.
55. Milani, A. (2012). The Shah, A political biography of Mohammad Reza Pahlavi, Shah of Iran.
56. Mills, S. (2010). Routledge Critical Thinkers: Michel Foucault (D. Noori, Trans.). Tehran: Nashre Markaz.
57. Misztal, B. (2020). Theories of social remembering (M. Rasouli, Trans.). Tehran: Tisa.
58. Mohajer, S., & Taj-al-Dini, M. (2015). History of Beautification in Tehran. Tehran: Tehran Beautification Organization & Peikare.
59. Mojabi, J. (2016). Ninety Years of Innovation in Iran's Visual Art. Tehran: Peykareh Publications.
60. Moridi, M. R. (2018). Cultural discourses and artistic currents of Iran. Tehran: Aban Books.
61. Moridi, M. R., & Taghizadegan, M. (2012). Discourse Analysis of the National Art in Iran. Cultural Studies & Communication, 8(29), 139-160. [http://jcsc.iaocsc.ir/article_15480.html]
62. Morizinejad, H. (2012). Contemporary Iranian Artists (Hassan Arjangnejad). Tandis Magazine, 227.
63. Nasiri, M. R., Mohades Zadeh, H., & Abbasi, H. (2005). Asrafrynan, Biography Iranian Culture NAMAVĀRAN, (from the beginning to 1300 AD) (Vol. 3). Tehran: Anjoman-e-Asar va Mafakher-e-Farhang.
64. Olick, J. K. (2008). 'Collective memory': A memoir and prospect. Memory studies, 1(1), 23-29. [DOI:10.1177/1750698007083885]
65. Olick, J. K., Vinitzky Seroussi, V., & Levy, D. (2011). The collective memory reader. Oxford University Press.
66. Papoli Yazdi, L., Dezhamkhooy, M., Garazhian, O., Mousavi Sharghi, H., & Soleimani Rezaabad, G. (2018). Archeology of sexual and gender policies in the late Qajar era and the first Pahlavi period. Tehran: Negahemoaser Publications.
67. Pour khaleghi Chatroudi, M., Rashed Mohassel, M. R., Naghib Naghavi, N., & Tabasi, H. (2010). Behavioural Analysis of Garshasp's Myth from Epic to History. Literary Studies, 43(4), 43-66. [DOI:10.22067/jls.v43i4.10185]
68. Sa'idi Sirjani, A. A. (2002). Zahak Mardush from Ferdowsi's Shahnameh. Tehran: Paykan Pub.
69. Saeidi Rezvani, N. (1992). Urbanization and urban planning in the twenty-year period 1320-130 (during the reign of Reza Khan). Geographical research, 7(2), 140-165.
70. Safari, S., Sheikh Noori, M. A., & Yousefifar, S. (2014). People's Objections to Urban Renovation in the First Pahlavi Period. Social History Studies, 4(7), 29-60.
71. Samii Gilani, A. (2012). History of the Persian academy of Language in Iran. Academy letter, 1(1).
72. Sattari, R., Rezvanian, G., & Khosravi, S. (2017). Totemism in the Post-Shahnama Epics: Garshasp-Nama, Sam-Nama, Kush-Nama and Borzu Nama. Textual Criticism of Persian Literature, 9(4), 71-91.
73. Secretariat of the Royal Cultural Council. (1963). Information about the Royal Cultural Council. Tehran: Pahlavi Library.
74. Shahbazi, A. (2016). The rise and fall of the Pahlavi monarchy: Memoirs of General officer Hossein Fardoust. Tehran: Ettela'at.
75. Shamkhani, M. (2003). Critics and Articles About Some of Pioneers of Contemporary Art of İran. Tehran: Agah Publication.
76. Smith, P., & Riley, A. (2015). Cultural theory: An introduction (M. Thalasi, Trans.). Tehran: Elmpub.
77. Strinati, D. (2013). An introduction to theories of popular culture (S. paknazar, Trans.). Tehran: Farvardin Library.
78. Takmil Homayoun, N. (2000). Social and cultural history of Tehran (Vol. 3). Tehran: Cultural Research Bureau.
79. Takmil Homayoun, N. (2001). Social and cultural history of Tehran (Vol. 2). Tehran: Cultural Research Bureau.
80. Takmil Homayoun, N. (2006). Social and cultural history of Tehran (Vol. 1). Tehran: Cultural Research Bureau.
81. Takmil Homayoun, N. (2019). Capital of Tehran. Cultural Tehran: Cultural Research Bureau.
82. Takmil Homayoun, N., Raei, A., Shahsavarani, M., Norouzi, J., Kasra, N., Sakha, J., & Mazaher, J. (2015). Tehran historical events and monuments (Vol. 2). Tehran: Cultural Research Bureau.
83. Tanavoli, P. (2012). History of Sculpture in Iran. Tehran: Nazarpub.
84. Tavakoli Targhi, M. (2016). Vernacular Modernity and the rethinking of history. Tehran: PardisDanesh pub.
85. Zieleniec, A. J. (2017). Space and social theory (A. Torkameh, Trans.). Tehran: Elmi va Farhangi.
86. Zoka, Y., & Semsar, M. (1997). Tehran in image.
87. Zokaei, M. S. (2012). Cultural Studies and Memory Studies. Journal of Iranian Social Studies, 5(3), 72-96.
88. Zokaei, S., & Vala, M. (2020). The Politics of Memory, Cultural Memory and Cultural trauma in Modern Iran. Cultural Studies & Communication, 16(58), 11-33. [DOI:10.22034/jcsc.2020.128105.2146]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.