پژوهش حاضر بهتحلیل نقوش و مقایسۀ نسبی جام زرّین مکشوفه از روستای احمدبیگلو شهرستان مشگینشهر با نمونه های به دست آمده در داخلوخارج از ایران میپردازد. این شیء ازطریق حفاری های غیرمجاز درسال 1393 کشف شد. با توجه به اینکه هیچگونه کار پژوهشی روی این شئ صورت نگرفته، لذا انجام چنین پژوهشی در این زمینه بهمنظور مشخص نمودن کارکرد، تکنیک ساخت، مقایسه، تاریخ گذاری نسبی، تجزیهوتحلیل نقوش نمادین به کار رفته روی این اثر هنری ضروری بهنظر میرسد. روششناسی این پژوهش بهصورت مطالعۀ تطبیقی و تحلیلی-توصیفی بوده و شیوۀ گردآوری اطلاعات آن نیز به دو روش کتابخانه ای و میدانی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در به کارگیری تزئینات نقوش روی جام، طرز تفکر و اعتقادات هنرمندان تأثیر بسزایی داشته است. درواقع این نقوش بهصورت آیینی و بیانگر مفاهیمی همچون حاصلخیزی و باروری بوده است. نمونه های قابل مقایسه با جام زرّین مشگین شهر، جام طلای گاو بالدار مارلیک، جام حسنلو و جام کلاردشت را شامل می شود. درزمینۀ مقایسه عناصر تزئینی سینهبند بزرگ زیویه، حلقۀ مفرغی مکشوفه از سرخدم، تیردان به دست آمده از لرستان، محوطه ربط2، بشقاب نگهداریشده در موزۀ بریتانیا و آثاری در خارج از ایران که نمونه های آشوری از آن جمله است. با توجه به تحلیل نقوش و مقایسۀ آن با نمونه های یافتشده، نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که گاهنگاری نسبی جام مشکوفه متعلق به اواخر هزاره سوم تا اوایل هزاره دوم ق.م. بوده و تصویرسازی و سمبلهای نقش شده بر روی جام مشکینشهر بازنمایی از آدابورسوم استقبال از بهار در آذربایجان با حضور آیین مهری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |