دوره 44، شماره 3 - ( 11-1402 )                   جلد 44 شماره 3 صفحات 393-380 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi S, Afkhami B, Rezaloo R, Hosseni niya M. (2024). Semiotics approach and Comparative study of Zarin Ahmed Biglou cup of Meshginshahr city. Athar. 44(3), 380-393. doi: 10.22034/44.3.380
URL: http://athar.richt.ir/article-2-1652-fa.html
عبدالهی سیاوش، افخمی بهروز، رضالو رضا، حسینی‌نیا مهدی. رویکرد نشانه‌شناسی و مطالعۀ تطبیقی جام زرّین احمدبیگلو شهرستان مشگین‌شهر فصلنامه علمی اثر 1402; 44 (3) :393-380 10.22034/44.3.380

URL: http://athar.richt.ir/article-2-1652-fa.html


1- گروه باستان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی،
2- گروه باستان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، ، bafkhami@uma.ac.ir
چکیده:   (1101 مشاهده)

پژوهش حاضر به‌تحلیل نقوش و مقایسۀ نسبی جام زرّین مکشوفه از روستای احمد­بیگلو شهرستان مشگین‌شهر با نمونه ­های به ‌دست ‌آمده در داخل‌وخارج از ایران می­پردازد. این شی‌ء ازطریق حفاری­ های غیرمجاز درسال 1393 کشف شد. با توجه به اینکه هیچ­گونه کار پژوهشی روی این شئ صورت نگرفته، لذا انجام چنین پژوهشی در این زمینه به‌منظور مشخص نمودن کارکرد، تکنیک ساخت، مقایسه، تاریخ­ گذاری نسبی، تجزیه‌وتحلیل نقوش نمادین به‌ کار رفته روی این اثر هنری ضروری به‌نظر می­رسد. روش‌شناسی این پژوهش به‌صورت مطالعۀ تطبیقی و تحلیلی-توصیفی بوده و شیوۀ گردآوری اطلاعات آن نیز به دو روش کتابخانه ­ای و میدانی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در به‌ کارگیری تزئینات نقوش روی جام، طرز تفکر و اعتقادات هنرمندان تأثیر بسزایی داشته است. درواقع این نقوش به‌صورت آیینی و بیانگر مفاهیمی همچون حاصلخیزی و باروری بوده است. نمونه ­های قابل‌ مقایسه با جام زرّین مشگین ­شهر، جام طلای گاو بالدار مارلیک، جام حسنلو و جام کلاردشت را شامل می­ شود. درزمینۀ مقایسه عناصر تزئینی سینه‌بند بزرگ زیویه، حلقۀ مفرغی مکشوفه از سرخ­دم، تیردان به ‌دست ‌آمده از لرستان، محوطه ربط2، بشقاب نگهداری‌شده در موزۀ بریتانیا و آثاری در خارج از ایران که نمونه­ های آشوری از آن جمله است. با توجه به ‌تحلیل نقوش و مقایسۀ آن با نمونه ­های یافت‌شده، نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می­ دهد که گاه‌نگاری نسبی جام مشکوفه متعلق به اواخر هزاره سوم تا اوایل هزاره دوم ق.م. بوده و تصویرسازی و سمبل‌های نقش شده بر روی جام مشکین‌شهر بازنمایی از آداب‌ورسوم استقبال از بهار در آذربایجان با حضور آیین مهری است.
 

متن کامل [PDF 1022 kb]   (829 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: باستان شناسی و تاریخ هنر
دریافت: 1402/1/11 | پذیرش: 1402/3/5 | انتشار: 1402/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.