هنر صخره نگاری از دیرباز مورد توجه جوامع انسانی بوده است. یکی از مناطق شاخص این هنر، تنگ موردان شهرستان فاریاب در جنوب استان کرمان است. در مسیر این درّه نقوش متنوعی نقر شده که شامل نقوش انسان، عقرب، سگ، بز، پرنده، ماهی، پلنگ، شیر، ماه و نقوش مبهم روی صخره ها و یا سنگ های بزرگ حاشیه رودخانه است. برای درک مفاهیم و معانی این نقوش نیاز به شناخت مؤلفه های نمادینی است که روزگاری همانند زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگهای کهن داشته اند. به نظر میرسد هنرمندان این تنگه درصدد بازگویی روایاتی بودهاند. هدف اصلی این پژوهش دسته بندی نقوش صخرهای تنگ موردان و تحلیل معنای آنها براساس روش آیکونوگرافی است و در پی پاسخ به این سؤال است که نقوش سنگنگارههای تنگ موردان از منظر آیکونوگرافی چه معنا و مفهومی میتواند داشته باشند؟ در این راستا آیکونولوژی می کوشد این مؤلفه های نمادین را که بهصورت مکرر دیده میشوند با روشی علمی تفسیر نماید. رویکرد پژوهش تاریخی - تحلیلی و مستندنگاری نقوش، به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام پذیرفته که بر مبنای بررسی جزئیات و سبک ترسیمی نقوش است. تاکنون امکان تاریخگذاری دقیق این نقوش به کمک روش های آزمایشگاهی میسر نشده؛ اما نگارندگان با رهیافت سنتی مقایسهای و تحلیل محتوای نقوش، آنها را معرفی و تاریخی نسبی را مطرح کردهاند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |