گرشاسبنامه داستانی منظوم و پهلوانی است در باب ماجراهای گرشاسب جد رستم که اسدی طوسی، شاعر سده پنجم به نظم درآورده است. از گرشاسبنامه ۳۹ نسخه کامل و ناقص موجود است که تعداد کمی از آنها مصور شدهاند. هدف از این جستار، معرفی نسخه موزه بریتانیا به شماره or.۱۲۹۸۵ و تاریخ کتابت ۹۸۱ ق/۱۵۷۳ م و کنکاش در ساختار بصری و مشخصات صوری نگارههای آن است تا شناخت بیشتری از اسناد تاریخی و مهجور ایرانی و آگاهی از فرهنگ بصری گذشتگان حاصل شود. این نمونه مصور، دارای ۸ نگاره است که ویژگیهای تصویری و سبکی مکتب قزوین را در خود دارند. نوشتار حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که خصوصیات صوری شاخص و وجوه اشتراک نگارهها چیست. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و تاریخی، به شیوه کیفی و استقرایی انجام شده است. نتایج مطالعه نشان داد؛ نگارههای نسخه در دو موضوع رزم و بزم به تصویر درآمدهاند که مجالس رزمی بهواسطه درونمایه حماسی اثر در پرورش موضوع و بیان هنری برجستهترند، اگرچه در تقابل با ویژگی شاخص اشعار اسدی در توصیف صحنههای خرق عادت، با رویکرد محتاطانه و طبیعتگرایانه نگارگران آن مواجهیم. محوریت شخصیت قهرمان در تصویر و بیچهرگی او، توجه به غنا و تأثیرات رنگی و همچنین ترکیببندی متناسب از اهم ویژگیهای مشترک بصری نگارههای گرشاسبنامه است.
✅ گرشاسبنامه داستانی منظوم و پهلوانی است در باب ماجراهای گرشاسب جد رستم که اسدی طوسی، شاعر سده پنجم به نظم درآورده است. از گرشاسبنامه 39 نسخه کامل و ناقص موجود است که تعداد کمی از آنها مصور شدهاند. هدف از این جستار، معرفی نسخه موزه بریتانیا به شماره or.12985 و تاریخ کتابت 981 ق/1573 م و کنکاش در ساختار بصری و مشخصات صوری نگارههای آن است تا شناخت بیشتری از اسناد تاریخی و مهجور ایرانی و آگاهی از فرهنگ بصری گذشتگان حاصل شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |