دوره 43، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 43 شماره 3 صفحات 499-484 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadvar A, Nosrat Nezami E. (2022). Introduction and Identification of two Manuscripts of Illustrated Shahnameh of Saadabad Palace-Museum in terms of the Visual Structure of the Illustrations. Athar. 43(3), 484-499.
URL: http://athar.richt.ir/article-2-1154-fa.html
دادور ابوالقاسم، نصرت نظامی الهام. معرفی و شناسایی دو نسخه خطی شاهنامه مصور کاخ‌موزه سعدآباد از نظر ساختار بصری نگاره‌ها فصلنامه علمی اثر 1401; 43 (3) :499-484

URL: http://athar.richt.ir/article-2-1154-fa.html


1- دکترا، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، a.dadvar@alzahra.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، واحد کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
چکیده:   (1989 مشاهده)

نسخه‌های خطی از جمله آثار بسیار ارزشمندی هستند. مطالعه آنها کمک شایانی در کشف زوایای پنهان فرهنگ و هنر دارد. در این میان، موزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که در حفظ آثار نفیس همچون نسخه‌های خطی و سایر آثار تاریخی که از گذر ایام به یادگار مانده‌اند، نقش بسزایی دارد؛ آثاری همچون نسخ خطی و مصور که در حوزه نگارگری ایرانی، جایگاه ویژه‌ای از نظر مطالعه هویت و هنر ایرانی-اسلامی دارد. در این مقاله که بخش عمده آن براساس پژوهش کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته است، ساختار تصویری ۱۰ نگاره از دو نسخه خطی بررسی می‌شود. از نگاره‌های دو شاهنامه فردوسی، از نسخ خطی ارزشمند ادبی و هنری محفوظ در کاخ‌موزه سعدآباد بررسی می‌شود. هدف از بررسی نگاره‌های این دو شاهنامه مصور، در واقع بررسی و شناساندن این دو نسخه کمیاب و ناشناخته است و از طرف دیگر معرفی گنجینه‌هایی از هنر فاخر ایران‌زمین که تاکنون شرایط معرفی آنها نبوده و این مقاله مجالی برای آشنایی مختصری با آنهاست. دو نسخه شاهنامه مورد نظر یکی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل صفوی و دیگری مربوط به دوره قاجار بوده که به‌وضوح دارای ویژگی‌هایی هستند که از نظر جلوه‌های ویژه بصری کاملاً قابل مطالعه هستند. بررسی ساختار ظاهری و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این دو شاهکار هنری، که نتیجه نهایی آن آشنایی بیشتر با عناصر تشکیل‌دهنده نگاره‌ها، نوع رنگ و رنگ‌آمیزی، ترکیب‌بندی و... به‌کاررفته در هر دو اثر برای مطالعات بیشتر در آینده است، حائز اهمیت است. علی‌رغم موضوع‌های مشابه در هر دو شاهنامه، هریک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نشان از هویت مستقل هریک در جایگاه خود دارند.

متن کامل [PDF 1409 kb]   (525 دریافت)    

✅ در این مقاله که بخش عمده آن براساس پژوهش کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته است، ساختار تصویری 10 نگاره از دو نسخه خطی بررسی می‌شود. از نگاره‌های دو شاهنامه فردوسی، از نسخ خطی ارزشمند ادبی و هنری محفوظ در کاخ‌موزه سعدآباد بررسی می‌شود. هدف از بررسی نگاره‌های این دو شاهنامه مصور، در واقع بررسی و شناساندن این دو نسخه کمیاب و ناشناخته است و از طرف دیگر معرفی گنجینه‌هایی از هنر فاخر ایران‌زمین که تاکنون شرایط معرفی آنها نبوده و این مقاله مجالی برای آشنایی مختصری با آنهاست.


نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: باستان شناسی و تاریخ هنر
دریافت: 1401/4/10 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.