پژوهشکده باستانشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران. ، siamaksarlak88@gmail.com
چکیده: (728 مشاهده)
دشت قم، تقریباً همزمان با عصر مفرغ قدیم، غالباً تحت تأثیر دو پدیدۀ فرهنگی شاخص و توسعهیافته، یعنی فرهنگ آغازعیلامی (کمابیش همزمان با عصر مفرغ قدیم I) و فرهنگ ماوراء قفقاز قدیم یا کورا-ارس (تقریباً همزمان با عصر مفرغ قدیم II) قرار داشته است. این دو پدیده بهویژه از منظر گسترش جغرافیایی در چشماندازهای متنوع طبیعی، از توسعهیافتهترین فرهنگهای عصر مفرغ قدیم در آسیای جنوبغربی بهشمار میروند. در حوزۀ فلات مرکزی مدارک نسبتاً قابلتوجهی دال بر توسعۀ فرهنگ آغازعیلامی ارائه شده است. نتایج پژوهشهای اخیر نیز توسعۀ آغاز عیلامی در فلات ایران را بسیار فراتر، از یک سو تا شمالغرب و از سوی دیگر تا شرق و شمالشرق ایران نشان میدهد. توسعۀ فرهنگ ماوراء قفقاز قدیم نیز بر پایۀ مدارک موجود از خاستگاه آن در منطقۀ قفقاز و شرق آناتولی، لوانت، تا شمالغرب و غرب ایران و مناطقی از حوزۀ فلات مرکزی از جمله دشت قم شناسایی و مطالعه شده است. به نظر میرسد در شرایط فعلی دشت قم، جنوبیترین محدودۀ توسعه این فرهنگ در فلات ایران است که تاکنون شناسایی شده است. در توالی لایهنگاری محوطۀ قلیدرویش، دورۀ II معرف آغازعیلامی و دوره IIIA نشانگر توسعۀ برخی عناصر فرهنگی ماوراء قفقاز قدیم در این محوطه است. اخیراً در ناحیۀ کوهستانی جنوب دشت قم، در روستای خاوه یک گورستان با سنت تدفین فرهنگ ماوراء قفقاز قدیم شناسایی شد. مطالعۀ ماهیت و عناصر هویتی دو پدیدۀ آغازعیلامی و ماوراء قفقاز قدیم، ارتباط این دو پدیده با هم و مطالعۀ بقایای فرهنگی ماوراء قفقاز قدیم در دو بستر باستانشناسی متفاوت (استقرار و گورستان) اما مرتبط، موضوع این نوشتار است.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پیش از تاریخ دریافت: 1403/1/19 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار: 1403/3/31