kheyrossadat A. Exploratory Exploration of Space Quality Measurement in Contemporary Architecture Schools (Case Study: Yazd School of Architecture). Conserv Histo Area. 2020; 1 (1) :90-113
URL:
http://cha.richt.ir/article-12-129-fa.html
خیرالسادات اکرم السادات. تبیین اکتشافی از سنجش میزان کیفیت فضایی در مدارس معماری زمینهمحور (نمونه موردی: دانشکده معماری یزد). فصلنامه حفاظت از بافتهای تاریخی. 1399; 1 (1) :90-113
URL: http://cha.richt.ir/article-12-129-fa.html
دکتری معماری، گروه معماری، واحد یزد.دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد، ایران ، ak.kheyrossadat@khuisf.ac.ir
چکیده: (465 مشاهده)
مشاهدات حاصل از معماری سرزمینی از این حقیقت پرده برمیدارد که کیفیت فضایی در هر مکان از یکسو با حس ذاتی مخاطب خود و از سوی دیگر با عملکرد و نقش مکان در پاسخگویی به نیاز وی پیوندی دیرینه و عمیق دارد. از مواردی که میتوان در آن این دغدغه پژوهشی را ارزیابی و تبیین کرد، مدارس معماری متأثر از بافتهای سنتی و الگوهای معماری ایرانی است. البته طی مسیر پیچیده فرایند آموزش معماری در ارتباطات متقابل با بستر موجود و ارائه مفاهیم نهفته در آن بهشدت عجین و ملموس است. در این مقاله از «نظریه دادهبنیاد»، که یکی از روشهای نوظهور و کارساز در فرایندهای پژوهشهای کیفی است، استفاده شده است. دانشکده معماری یزد برای مطالعه موردی انتخاب شد تا شرح گامبهگام مراحل اجرای این پژوهش را تبیین کند. شرکتکنندگان در این پژوهش ۲۰ نفر از معماران فارغالتحصیل دانشکده معماری یزد بودند که با استناد به روش «گلوله برفی» و نمونهگیری نظری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد. یافتههای این پژوهش در مرحله نهایی در الگوی پارادایمی به این شرح سازماندهی شد: ۱. متغیرهای علی؛ ۲. متغیرهای زمینهای؛ ۳. متغیرهای مداخلهگر؛ ۴.پدیده یا مقوله محوری؛ ۵. راهبردها و ۶. پیامدها و نتایج. شناسایی پارامترهای مؤثر بر کیفیتبخشی فضاهای آموزشی بهعنوان پدیده محوری و عواملی چون ماهیت خاطره و قابلیت مکان در باززندهسازی خاطرات بهعنوان زیرمجموعههای آن در نظر گرفته شد. عواملی چون تعلقپذیری، معماری خاص، پاتوق بودن و همسویی ذهنی ـ عملکردی مهمترین متغیرهای علی شناساییشده در این پژوهش بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که با نزدیک کردن اهداف آموزش آکادمیک به معماری اجرایی و بازشناسی ارزشهای هویتساز در نگاه ارزیابانه به مکان میتوان تلفیقی درست از قابلیتهای پیدا و پنهان کالبد آموزشی در راستای تربیت معمار سرزمینی به دست آورد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی دریافت: 1399/2/9 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10