چکیده: (3866 مشاهده)
امروزه با آغاز قرن بیست و یکم صنعت گردشگری بهعنوان یکی از پردرآمدترین صنایع در جهان تبدیل شده؛ به گونه ای که فرصتهای شغلی بسیار زیادی را فراهم آورده است. رشد و توسعه این صنعت در دهه های اخیر به حدی بوده که بسیاری از صاحب نظران آنرا صنعت مسلط سالهای آتی معرفی کردهاند. شهر باستانی کرمانشاه در غرب ایران با داشتن جاذبه های بی نظیر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و غیره هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور است. پژوهش حاضر به بررسی و شناخت پتانسیلهای گردشگری شهری کرمانشاه با استفاده از مدل SWOT پرداخته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و نحوه جمعآوری داده ها اسنادی و میدانی بوده است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و فعالین مرتبط با کسب و کار گردشگری در شهر کرمانشاه هستند. نتایج حاصل بیانگر آن است که شهر در کنار نقاط قوت و فرصتهای مهمی چون داشتن آثار تاریخی، استعداد پذیرش سرمایه گذاری و موقعیت جغرافیایی مناسب با ضعفها و تهدیدهای اساسی همچون ضعف شدید تبلیغاتی، کمبود زیرساختها و تسهیلات گردشگری به همراه عدم شناسایی بازارهای هدف روبه رو میباشد. در پایان نیز با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار در توسعه گردشگری شهر راهبردهایی همسو با توسعه پایدار گردشگری ارائه گردیده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/6/26