دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghomi Avili A, Najafi A, Ghasemi A, Ahmadi K. Application of Multi-Criteria Decision-Making Techniques (ANP) in order to Optimize Management by Prioritizing the Specific Areas of Tourism (Case Study: Yazd Province). Tour Res. 2019; 1 (2) :1-12
URL: http://journal.richt.ir/tr/article-1-31-fa.html
قمی اویلی علی، نجفی اکبر، قاسمی ابوطالب، احمدی کوروش. کاربرد تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره (ANP) به‌منظور مدیریت بهینۀ گردشگری با اولویت‌بندی مناطق نمونۀ گردشگری (مطالعۀ موردی استان یزد). پژوهش گردشگری. 1398; 1 (2) :12-1

URL: http://journal.richt.ir/tr/article-1-31-fa.html


گروه جنگل‌داری، دانشکدۀ منابع طبیعی نور، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران، گروه جنگل‌داری، دانشکدۀ منابع طبیعی نور، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران ، Ali_ghomi_avili@yahoo.com
2- دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران
3- گروه جنگل‌داری، دانشکدۀ منابع طبیعی نور، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (2612 مشاهده)
شناخت توان‌ طبیعی و انسانی هر ناحیه، امکانی فراهم می‌سازد تا برنامه‌ریزی توسعه براساس وضع موجود و توان آن ناحیه صورت گیرد. مناطق نمونۀ گردشگری در کشور، یکی از محورهای مهم و اساسی در حوزۀ سیاست‌گذاری و توسعۀ گردشگری است تا با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، زمینه‌های توسعه‌یافتگی پایدار منطقه‌ای فراهم آید. هدف از انجام این پژوهش، انتخاب یک منطقۀ نمونۀ گردشگری بین سه منطقۀ خرانق، سریزد و نارین‌قلعه با اولویت هرکدام از این مناطق در استان یزد است. روش بررسی در این تحقیق از نوع اسنادی و میدانی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسش‌نامه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده است. در این تحقیق برای انتخاب و اولویت‌بندی منطقۀ نمونۀ گردشگری از روش ANP) Analytic Network Process)  استفاده شد که یکی از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. نتایج تحلیل ANP نشان داد منطقۀ سریزد مهریز با در نظر گرفتن معیارهای شرایط محیطی، پتانسیل‌های گردشگری، توانمندی‌های بالقوۀ‌ اقتصادی و نقش و تأثیر مدیریت، وزن بالاتری نسبت به دو منطقۀ دیگر دارد و با شرایط مناسب‌تر نسبت به دو منطقۀ دیگر، اولویت اول سرمایه‌گذاری در استان یزد است. نارین‌قلعه نیز با اختلاف کمی در ردۀ دوم قرار دارد. همچنین با توجه به شیوه به‌کاررفته در اولویت‌بندی و نتایج به‌دست‌آمده، مشخص شد این شیوه، الگوی مناسبی برای برنامه‌ریزی در مناطق نمونۀ استان‌های دیگر نیز هست.
متن کامل [PDF 356 kb]   (574 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی
دریافت: 1396/7/1 | پذیرش: 1397/7/1 | انتشار: 1398/4/1

فهرست منابع
1. ابراهیم‌زاده، عیسی و آقاسی‌زاده، عبدالله. (1388). تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT. فصلنامه مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، س 1، ش 1(1)، تابستان، ص 128-107.
2. بدری، سیدعلی و یاری‌حصار، ارسطو. (1388). انتخاب مناطق نمونه گردشگری با استفاده از روش AHP (نمونه موردی: استان کهکیلویه‌و‌بویراحمد). فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، س 24، ش 4(95)، ص 84- 55.
3. توکلی، مرتضی؛ کیانی، اکبر و هدایتی، صلاح. (1389). تأثیر مناطق نمونه گردشگری در محرومیت‌زدایی از دیدگاه اجتماعات محلی (مطالعه موردی: منطقه اورامان‌تخت کردستان). فصلنامه مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، س 2، ش 6، پاییز، ص 94-73.
4. حسینی، سیدعلی. (1391). تحلیل راهبردهای مدیریت توسعه روستایی لاهیجان و انتخاب گزینه مناسب با تاکید بر منطقه نمونه گردشگری. مجموعه مقالات همایش توسعه روستایی گیلان، رشت، 14 و 15 شهریور، 10 ص.
5. رزمی، جعفر؛ صادق‌عمل‌نیک، محسن‌ و هاشمی، مهدی. (1387). انتخاب تأمین‌کننده با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی. نشریه دانشکده فین، دوره 42، ش 7، بهمن، ص 946- 935.
6. رسول‌زاده، مریم و حسن‌نژاد، مریم. (1391). بررسی و اولویت‌بندی روش‌های تبلیغاتی مؤثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی (مطالعه موردی: شهر طرقبه). دوفصلنامه گردشگری و مطالعات، س 1، ش 1، بهار و تابستان، ص 33- 19.
7. رنجبردستنایی، محمود. (1390). ارزیابی و اولویت‌بندی مناطق نمونه گردشگری (مطالعه موردی: استان چهارمحال‌و‌بختیاری). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، دانشگاه اصفهان.
8. زبردست، اسفندیار. (1389). کاربرد فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP) در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای. هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، ش 41، بهار، ص 90-79.
9. صفاخواه، یوسف. (1389). بررسی و اولویت‌بندی مناطق نمونه گردشگری به‌منظور سرمایه‌گذاری در استان سمنان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت. سمنان: دانشگاه آزاد اسلامی.
10. عاشری، امامعلی؛ حسین‌پور، باقر و مهدی‌لو، تقی. (1389). تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق اکوتوریستی شهرستان ارومیه. دوفصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دوره 1، ش 1، بهار، ص 126-109.
11. عالم‌تبریز، اکبر و باقرزاده‌آذر، محمد. (1389). مدل تصمیم‌گیری فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی برای گزینش تأمین‌کننده راهبردی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، دوره 14، ش 54، بهار، ص 86-57.
12. قدسی‌پور، حسن. (1385). فرایند تحلیل سلسله مراتبی. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
13. قیاسی‌نوعی، مرضیه. (1392). مکان‌یابی مناطق نمونه گردشگری ابرده با استفاده از نرم‌افزار GIS و مدل AHP. اولین همایش ملی مدیریت گردشگری، طبیعت‌گردی و جغرافیا، 23 بهمن، همدان، 17 ص.
14. کریمی، جعفر؛ جمالی‌نژاد، مهدی؛ بهارلو، عباس و محبوب‌فر، محمدرضا. (1391). تعیین روستای نمونه گردشگری (مورد مطالعه: روستاهای دهستان جبل، بخش کوهپایه، استان اصفهان). مجموعه مقالات همایش توسعه روستایی گیلان، رشت، 14 و 15 شهریور، 18 ص.
15. نوری، غلامرضا و تقی‌زاده، زهرا. (1393). اولویت‌بندی مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه جهت سرمایه‌گذاری؛ مورد پژوهشی. قطب گردشگری قصرشیرین. آمایش جغرافیایی فضا، س 4، ش 1(11)، بهار، ص 104-85.
16. نوری، غلامرضا؛ تقی‌زاده، زهرا و امانی‌بختیاروند، معصومه. (1392). تحلیلی بر اولویت‌بندی وضعیت چرخه حیات در مناطق نمونه گردشگری (مطالعه موردی: قطب گردشگری اسلام‌آبادغرب). فصلنامه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، س 5، ش 4، ص 34-15.
17. نوری، غلامرضا؛ فتوحی، صمد و تقی‌زاده، زهرا. (1391). اولویت‌بندی قطب‌های گردشگری استان کرمانشاه براساس پتانسیل مناطق نمونه گردشگری با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره تاپسیس. جغرافیا و پایداری محیط (پژوهشنامه جغرافیایی)، دوره 2، ش 4، پاییز، ص 94- 75.
18. نیک‌نژاد، مریم؛ مهدوی، علی و کرمی، امید. (1394). تعیین مناطق مستعد توسعه اکوتوریسم با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای (ANP)؛ مورد شناسی: شهرستان خرم‌آباد. جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، ش 14، بهار، ص 214- 195.
21. Ertay, T., Ruan, D., & Tuzkaya, U. R. (2006). Integrating data envelopment analysis and analytic hierarchy for the facility layout design in manufacturing systems. Information Sciences, 176(3), 237 - 262.
22. Jamrozy, U. (2007). Marketing of tourism: a paradigm shift toward sustainability. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 1(2), 117 - 130.
23. Nelson, C., & Botterill, D. (2002). Evaluating the contribution of beach quality awards to the local tourism industry in Wales—the Green Coast Award. Ocean & coastal management, 45(2 - 3), 157 - 170.
24. Saaty, T. (1999). Fundamentals of the analytical network process, Proceedings of ISHP, Kobe, Japan, 12- 14 August, PP. 48 - 63.
25. Yüksel, İ., & Dagdeviren, M. (2007). Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis–A case study for a textile firm. Information Sciences, 177(16), 3364 - 3382.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.