مطالعه میان- فرهنگی جامعه پذیری جنسیتی در نیوزیلند و ایران
|
یعقوب فروتن فروتن* |
|
|
چکیده: (4217 مشاهده) |
در این مقاله تلاش کردهایم تا بر پایه یک مطالعه میان-فرهنگی، مهمترین ویژگیها و الگوهای مرتبط با بازنمایی فرایند جامعهپذیری جنسیتی را مورد بررسی قرار دهیم. هدف اساسی ما این است که این مطالعه میان-فرهنگی، زمینه مناسبی را فراهم آورد تا بتوانیم نقش و تاثیر محیط و فضاهای فرهنگی متفاوت را بر روی الگوهای مرتبط با بازنمایی فرایند جامعهپذیری جنسیتی روشن نماییم. در این مطالعه میان-فرهنگی، تکیه و تاکید اساسی بر روی بررسی فرایند جامعهپذیری از طریق سیستمهای آموزشی است. تحلیلهای این مطالعه میان-فرهنگی بر روی منابع آموزشی دو کشور ایران و نیوزیلند، زمینههای بسیار مناسبی را برای پاسخگویی به این هدف اساسی تحقیق فراهم میآورد، زیرا این دو کشور نه تنها به لحاظ موقعیت جغرافیایی، بلکه مهمتر از آن به لحاظ فرهنگی در دو فضای بسیار متفاوت قرار دارند. به طور کلی، نتایج و یافتههای این مطالعه میان-فرهنگی نشان داده است که از یکسو، الگوهای بازنمایی جنسیتی به طور معناداری تابعی از این فضاهای فرهنگی گوناگون است. از سوی دیگر هم الگوی هژمونی مردانه هم ارزش خانواده فراتر از این فضاهای فرهنگی گوناگون از طریق سیستمهای آموزشی بازنمایی میشود. |
|
واژههای کلیدی: مطالعه میان-فرهنگی، جامعهپذیری، جنسیت، سیستم آموزشی، فضاهای فرهنگی، نیوزیلند، ایران |
|
متن کامل [PDF 4232 kb]
(803 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/3/23 | پذیرش: 1396/3/23 | انتشار: 1396/3/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|