[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: مقالات در دست انتشار :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 6، شماره 21 - ( 9-1401 ) ::
سال 6 شماره 21 صفحات 389-371 برگشت به فهرست نسخه ها
باستان‌شناسی مدرن؛ اردوگاه تعلیم تلقینی نازی‌ها، وُسترا، برندنبورگ
مرتضی حصاری* 1، راینهارد برنبک2 ، سوزان پلاک2
1- دانشیار گروه باستان‌شناسی پیش‌ازتاریخ، پژوهشکدۀ باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران ، mhessari@yahoo.de
2- استاد مؤسسه باستان‌شناسی غرب آسیا، دانشگاه مستقل برلین، برلین، آلمان
چکیده:   (352 مشاهده)
باستان‌شناسی در دهه‌های گذشته، پژوهش جوامع مابین عصر صنعتی تا زمان حاضر را به‌عنوان شاخه‌ای از دورۀ تاریخی متأخر را به خود اختصاص داده است. مواد مطالعاتی فرهنگی این شاخۀ پژوهشی باستان‌شناسی، در این دورۀ زمانی منابع نوشتاری بایگانی‌شده، منابع صوتی و تصویری و شاهدان عینی هستند که در کنار یافته‌های کاوش‌های مورد هدف، به‌شکل مطمئن‌تری مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. مطالعات باستان‌شناسی مدرن که همان عصر صنعتی یا دورۀ جهانی شدن است، تصویری مناسب از روند فرهنگی فردی و جمعی جامعۀ مورد مطالعه را مستند می‌کند. روش باستان‌شناسی مدرن در چارچوب یک دانش میان‌رشته‌ای، از رشته‌های تاریخ‌هنر، تاریخ، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، جرم‌شناسی معاصر در تجزیه و تحلیل یافته‌های خود یاری می‌گیرد. در این پژوهش که در چارچوب مطالعات باستان‌شناسی مدرن و معاصر انجام گرفت، یکی از اردوگاه‌های آموزشی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم مورد پژوهش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد. در این اردوگاه، به اُسرا آموزش‌های اجباری موردنظر نازی‌ها را آموزش می‌دادند تا در آینده در مناطق روسی، برنامه‌های آن‌ها را اجرا نمایند. کاوش باستان‌شناسی وُسترا با توجه به مبانی مطالعات باستان‌شناسی مدرن و برنامه‌های مشترک دانشگاه برلین، دانشگاه هنر اصفهان و پژهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام پذیرفت. وُسترا در استان برندنبورگ، شهرستان شرق پریگنیتس- روپین و حدود 70 کیلومتری شمال شهر برلین قرار دارد. اساس یافته‌های این پژوهش برپایۀ مطالعات میدانی قرار گرفته است و جهت نتیجه‌گیری مطمئن از منابع مکتوب و اسناد طبقه‌بندی‌شده در دورۀ مورد مطالعه استفاده شده است. و مشخص شد که این اردوگاه جهت آموزش خرابکاری به اُسرای مسلمان تاتار در سرزمین‌های اتحاد جماهیر شوروی بنا شده است.
شماره‌ی مقاله: 15
واژه‌های کلیدی: باستان‌شناسی مدرن، جنگ جهانی دوم، اردوگاه کار اجباری، وسترا.
متن کامل [PDF 1896 kb]   (141 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: میان‌رشته‌ای
دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1401/1/29 | انتشار: 1401/9/10
فهرست منابع
1. - باقری، محمد، (1360). «دو شعر تاتاری». مجلۀ هد‌هد، 3 (1): 29-27.
3. - Bagheri, M., (1360). “Two Tattar poems”. Hodhod Magazine, 3 (1): 27-29
4. - Bernbeck, R. & Pollock, S., (2020). “Entdisziplinierung und Negation des Wissens: die Archäologie der Moderne”. Archäologische Informationen, 43: 45-56.
5. - Bundesarchiv., (1944). “Drei Jahre Arbeit in Wustrau”. Bericht über die Entstehung der ersten Sonderlager des RMbO zur Schulung ostvölkischer Kriegsgefangener für Propagandatätigkeit sowie über den Einsatz der Lehrgangsteilnehmer. Deutschland. R6/592.
6. - Cwiklinski, S., (2000). “Die Panturkismus-Politik der SS: Angehörige sowjetischer Turkvölker als Objekte und Subjekte der SS-Politik”. In: Herausgegeben von Gerhard Höpp und Brigitte Reinwald, Fremdeinsätze. Afrikaner und Asiaten in europäischen Kriegen, 1914 – 1945: 149-156.
7. - Dallin, A., (1957). German Rule in Russia, 1941–1945: A Study of Occupation Policies. London: Macmillan and Company, New York: St. Martin's Press.
8. - Dshalil, M., (1957). Aus dem Moabiter Heft. Gedichte, Berlin.
9. - Gaynetdinow, R., (2016). Das Fiasko der Pläne des nationalsozialistischen Deutschlands, im Kampf gegen die Sowjet:union: Tataren einzusetzen (Februar 1943). Dem 100. Geburtstag des tatarischen Dichters und Antifaschisten Mussa Dshalil gewidmet.
10. - Gimadeev, I. & Plamper, J., (2007). “Tatarstan: Mythos um Musa Džalil': Projektionsfläche für Identität”. Osteuropa, 97 (12): 97-115.
11. - Hoffmann, J., (1986). Die Ostlegionen 1941-1943. Freiburg: Verlag Rombach Freiburg.
12. - Khalilov, R., (2013). Wer war Musa Jalil? Zur Erinnerung an den in Berlin-Plötzensee hingerichteten Dichter und Widerstandskämpfer Übersetzung: Dr. Alia Taissina. Vortrag, Deutsches Historisches Museum, 28. August 2013, 18 Uhr.
13. - Kuhlmann-Smirnov, A., (2005). Zur Migrationsgeschichte der russischen Displaced Persons in Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg. Forschungsstelle Osteuropa an der Universität Bremen, Bremen.
14. - Motadel, D., (2014). Islam and Nazi: German's War. The Belknap Press of Harvard University Press. England.
15. - Pagenstecher, C., (2004A). “Zwangsarbeit und Arbeitserziehungslager im Nationalsozialismus. Die Geschichte des AEL Fehrbellin”. Berliner Geschichtswerkstatt e.V. und Brandenburgische Landeszentrale für politische Bildung im Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg Berliner Geschichtswerkstatt (Hg.) Arbeitserziehungslager Fehrbellin Zwangsarbeiterinnen im Straflager der Gestapo: 71-102.
16. - Pagenstecher, C., (2004B). “Arbeitssklavinnen für Gestapo und Hanffabrik. Die Geschichte des AEL Fehrbellin”. Berliner Geschichtswerkstatt e.V. und Brandenburgische Landeszentrale für politische Bildung im Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg’ Berliner Geschichtswerkstatt (Hg.) Arbeitserziehungslager Fehrbellin Zwangsarbeiterinnen im Straflager der Gestapo: 71-102.
17. - Pagenstecher, C., (2004C). “Vergessen? Individuelle und kollektive Erinnerung. Die Geschichte des AEL Fehrbellin”. Berliner Geschichtswerkstatt e. V. und Brandenburgische Landeszentrale für politische Bildung im Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg’ Berliner Geschichtswerkstatt (Hg.) Arbeitserziehungslager Fehrbellin Zwangsarbeiterinnen im Straflager der Gestapo: 103-118.
18. - Petke, S., (2021). Muslime in der Wehrmacht und Waffen-SS. Rekrutierung – Ausbildung – Einsatz. Berlin.
19. - Plate, C., (1998). “Die Besiedlungsgeschichte des Landes Ruppin”. In: E. Foster, Brandenburgisches Namenbuch, Verlag Hermann Böhlaus Nachfolger Weimar, Stuttgart: 9-35.
20. - Schwanitz, W. G., (2007). “German's Middle East Policy”. Middle East Review of International Affairs, 11 (3): 25-41.
21. - Schnapp, J.; Shanks, M. & Tiews, M., (2004). “Archaeology, Modernism, Modernity Editors’ introduction to Archaeologies of the Modern”. A special issue of Modernism/Modernit, 11 (1): 1-16.
22. - Theilig, S., (2010). Historische Konzeptionen von Körperlichkeit Interdisziplinäre Zugänge zu Transformationsprozessen in der Geschichte (Kulturen – Komunnikation – Kontakte, Band 5).
23. - Theilig, S., (2019). “Halbmond im Havelland: Das Kriegsgefangenenlager in Wustrau (OPR)”. Jahrestagung der Archäologie 2019 Erfassen – Erforschen – Erhalten – Erzählen. Brandenburgisches Landesamt für Denkmalpflege und Archäologisches Landesmuseum: 25-26.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hessari M, Bernbeck R, Pollock S. (2022). Archaeology of Modernity: The Nazi Indoctrination Camp at Wustrau, Brandenburg. Parseh J Archaeol Stud. 6(21), 371-389. doi:10.30699/PJAS.6.21.371
URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-817-fa.html

حصاری مرتضی، برنبک راینهارد، پلاک سوزان. باستان‌شناسی مدرن؛ اردوگاه تعلیم تلقینی نازی‌ها، وُسترا، برندنبورگ مطالعات باستان شناسی پارسه 1401; 6 (21) :389-371 10.30699/PJAS.6.21.371

URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-817-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 6، شماره 21 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات باستان شناسی پارسه Parseh Journal of Archaeological Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4568