1. - الیاده، میرچا (1385). رساله در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش. چاپ سوم. 2. - امیریحسینی، احمد (1387). «پژوهشی در زیورآلات منتشرنشده موزه ملی ایران». پایاننامۀ کارشناسیارشد باستانشناسی، دانشگاه تهران (منتشرنشده). 3. - بلک، جرمی و گرین، آنتونی (1383). فرهنگنامه خدایان و دیوان بینالنهرین، ترجمۀ پیمان متین، تهران: نشر امیرکبیر. 4. - بهار، مهرداد (1374). از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه. 5. - بهنامفر، محمد و زمانیپور، مریم (1391). «کوه و معانی نمادین آن در بین عواطف عارفانه و عاشقانۀ مولانا در مثنوی»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دهم، شمارۀ 19، صص: 54-33. 6. - بهنود، مهسا؛ افضلطوسی، عفتالسادات و موسویلر، اشرفالسادات (1395). «بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دورۀ ساسانیان». نشریه جلوه هنر، دورۀ 10، شمارۀ 3، شمارۀ پیاپی 39، بهار 1395، صص: 89-55. 7. - پرادا، ادیت (1357). هنر ایرانباستان. ترجمۀ یوسف مجیدزاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 8. - پوپ، آرتور آپهام، فلیس اکرمن (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیشازتاریخ تا امروز. ترجمۀ سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 9. - حاکمی، علی و راد، محمود (1329). «کاوشهای علمی در حسنلو». گزارشهای باستانشناسی، جلد اول، تهران: مرکز باستانشناسی. 10. - دورانت، ویل (1370). تاریخ تمدن. جلد اول. ترجمۀ احمد آرام، تهران: انتشارات آموزش انقلاباسلامی. 11. - عطایی، امید (1376). آفرینش خدایان: راز داستانهای اوستایی. تهران: مؤسسۀ انتشارات عطایی. 12. - کوپر، جی، سی (1379). فرهنگ مصور هنرهای سنتی. ترجمۀ محمد بقاپور، تهران، نشر فرشاد. 13. - گیرشمن، رومن (1383). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمۀ محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 14. - مترجم، عباس (1375). «مطالعه و بررسی مهرهای مکشوفه در شمال و شمال غرب ایران و مقایسه آنها با مهرهای فلات مرکزی در عصر آهن». پایاننامۀ کارشناسیارشد، باستانشناسی، تهران: دانشگاه تربیتمدرس (منتشرنشده). 15. - معصومی، غلامرضا (1348). «ساغرهای مفرغی لرستان». مجلۀ بررسیهای تاریخی، خرداد تا شهریور 1348، شمارۀ20 و 21، صص: 44-21. 16. - موچشی، امیرساعد (1388). «ارزیابی مجدّد گاهنگاری آثار زیویه». مجلۀ مطالعات باستانشناسی دانشگاه تهران. دورۀ 1، شمارۀ 2، صص: 141-121. 17. - مورتگات، آنتون (1392) هنر بینالنهرین باستان: هنر کلاسیک خاور نزدیک. ترجمۀ زهرا باستی و محمدرحیم صراف، تهران: انتشارات سمت. 18. - میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان. ترجمۀ ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: دانشگاه الزهرا. 19. - نگهبان، عزتالله. (1343). گزارش مقدماتی حفریات مارلیک. تهران، مرکز باستانشناسی. 20. - نگهبان، عزتالله. (1355). «جام افسانه زندگی مکشوفه در حفاری مارلیک»، مجلۀ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران. شمارۀ 93 و 94. صص: 67-42. 21. - وحدتینسب، علیاکبر (1384). «نگاهی به نقشمایههای جام زرین افسانۀ زندگی در مارلیک». مجلۀ باستانپژوهی. سال اول، شماره 1، صص: 51-39. 22. - هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر. 23. - یداللهی، سیما. (1376). «شناخت و تحلیل مقایسهای زیورآلات فلزی عصرآهن ایران، 550-1500ق.م.». پایاننامۀ کارشناسیارشد باستانشناسی، تهران: دانشگاه تربیتمدرس (منتشرنشده). 25. - Amiri Hosseyni, A. (2008). “Research in Jewelery unpublished the national museum of Iran”. M.A thesis, Tehran: University of Tehran (unpublished). 26. - Ataii, O. (1997). Creation of gods: secret of Avestan stories. Tehran: Ataii press. 27. - Bahar, M. (1995). From myth to history. Tehran: Cheshmeh press. 28. - Barnett, R. D. (1956). “The Treasure of Ziwiye”. Iraq 18, P.P. 111-116. 29. - Behnamfar, M. & Zamanipor, M. (2012). “Mountain and it symbolic meanings in between mystical and romantic emotions of Molana in Masnavi”. Journal of Pajhoheshnameh Adab Ghani, Vol. 10, No. 19, P.P. 33-54. 30. - Behnood, M. & Afzal Tosi, A. & Mosavilar, A. (2016). “Survey of historical process of evolution Motif Antelope in Sassanids period”. Journal of Jelveh Honar, Vol. 10, No. 39, P.P. 55-89. 31. - Blak, J. & Grin, A. (2004). Encyclopedia Gods and Divan of Mesopotamia. Translate by Peyman Matin. Tehran: Amir Kabir press. 32. - Calmeyer, p. (1982). “Mesopotamia and Iran im ein jahrtausend, in Nissen H.J. g RENGER j. (eds) Mesopotamien und seine Nachbarn”. Berliner Beitrage zum Vorderen Orient. No. 1, P.P. 339-348. 33. - Charlesworth , M. F. (1980). “An ivory plaque from Ziviyeh”. Journal of Kand-o Kav, No. 3, P.P. 51-56. 34. - Cooper, J. C. (1968). Illustrated encyclopedia of traditional symbols. London: Thames and Hudson press. 35. - Cooper, J. C. (2000). Painted culture of traditional art. Translate by Mohamad Bagapor. Tehran: Farshad press. 36. - Crawford, V. E. (1961). “Ivories from the Earth”. Journal of the Metropolitan Museum of Art Bulletin, Vol. 20, No. 3. 37. - Dnti, M. D. (2014). “The Hasanlugold bowl in context: all that glitters”. M.A thesis, Boston: Department of Archaeology (unpublished). 38. - Dorant, V. (1991). History of civilization. Translate by Ahmad Aram. Tehran: Amozesh Enghlab Islami press. 39. - Eliadeh, M. (2006). Treatise in religions history. Translate by Jalal Satari. Tehran: Sorosh press. 40. - Girshman, R. (2004). Iran from first to Islam. Translate by Mohamad Moiin. Tehran: Scientific and cultural press. 41. - Hakemi, A. & Rad, M. (1940). Scientific excavations in Hasanlu, in Archaeological Reports. Tehran: Center of Archeaology press. 42. - Hal, J. (2001). Painted culture of symbols and Art East & West. Translate by Rogayeh Behzadi. Tehran: Farhang Moaser press. 43. - Hermann, G. (1988). The Nimrud ivories. London: British Institute for the Study of Iraq Stable. 44. - Masomi, Gh. (1968). “Bronze goblets of Lorestan”. Journal of Historical Surveys, No. 20 & 21, P.P. 21-44. 45. - Maxwell Hyslop, R. (1972). “The art of granulation in early Iraninan jewellery”. 5th International Congress of Iranian Art & Archaeology. Munchen. 46. - Mitford, M. B. (2008). Painted culture of symbols and signs in the world. Translate by Abolghasem Dadvar & Zahra Taran. Tehran: University of Alzahra press. 47. - Mocheshi, A. S. (2008). “Reassessment chronology of traces Zivieh”. Journal of Motaleat Bastanshenasi, Vol. 1, No. 2, P.P. 121-141. 48. - Mortegag, A. (2013). Art of ancient Mesopotamia: Classical art of Middle East. Translate by Zahra Basti & Mohamad Rahim Sarraf. Tehran: Samt press. 49. - Motarjem. A. (1996). “Study of seals discovery in North and Northwest Iran and comparison them with seals of central plateau in Iron age”. M.A thesis, Tehran: University of Tarbiat Modares (unpublished). 50. - Negahban, A. (1965). Preliminary report excavations of Marlik. Tehran: Center of Archeaology press. 51. - Negahban, A. (1977). “Goblet of Afsaneh Zendegi, discovered in Marlik”. Journal of Faculty of Letters and Humanities of University of Tehran, No. 93 & 94, P.P. 42-67. 52. - Perada, E. (1979). Art of ancient Iran. Translate by Yosof Majidzadeh. Tehran: University of Tehran press. 53. - Pope, A. & Apham, F. A. (2008). A trip in Iranian art from prehistory to now. Translate by Siros Parham. Tehran: Scientific and cultural press. 54. - Vahdati Nasab, A. A. (2005). “Review of motifs golden goblet of Afsaneh Zendegi in Marlik”. Journal of Bastanpajhohi, Vol. 1, No. 1, P.P. 39-51. 55. - Winter, I. J. (1989). “The Hasanlu Gold Bowl; Thirty Years Later”. Vol. 31, No. 2-3. 56. - Yadollahi, S. (1997). “Cognition and analysis comparative of metal jewelry in Iron age Iran, 1500-550 BC”. M.A thesis, Tehran: University of Tarbiat Modares (unpublished).
|