1. - افشاری، حسن؛ و باشتنی، مرضیهالسادات، (1399). «نقوش رنگی تازه کشفشده هومیان و جایگاه آن در زندگی کوچروهای کوهدشت لرستان». باستانپژوه، سال 19 و 20، شمارۀ 24 و 25، صص: 120-102. 2. - افضلطوسی، عفتالسادات؛ و حسنپور، مریم، (1391). «نقش نمادهای آئینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران». مطالعات ملی، دورۀ 13، شمارۀ 1 (49)، صص: 161-135. 3. - ایزدپناه، حمید، (1363). آثار باستانی و تاریخی لرستان. جلد 1، تهران: مؤسسۀ انتشارات آگاه. 4. - ایزدپناه، حمید، (1348الف). «نقاشیهای پیشازتاریخ در غارهای لرستان». مجلۀ باستانشناسی و هنر ایران. شمارۀ 3، صص: 13-6. 5. - ایزدپناه، حمید، (1348ب). «نقاشیهای غار دوشه». باستانشناسی و هنر ایران، شمارۀ 4، صص: 57-53. 6. - اینسول، تیمونی، (1392). باستانشناسی دین و آیین. ترجمۀ وحید عسکرپور، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه. 7. - آناتی، امانوئل، (1377). «نوشتن بر دیوار». ترجمۀ محمد اسکندری. نشریۀ پیام یونسکو، سال 29، شمارۀ 335، صص: 16-10. 8. - آنیتاکه، بهنام؛ و صادق، مینا، (1378). مفرغهای لرستان و صنایع فلزی اسلامی (مجموعۀ موزۀ خرمآباد). خرمآباد: موزۀ خرمآباد. 9. - بختیاریشهری، محمود، (1388). «بررسی و مطالعۀ سنگنگارههای نویافتۀ دشت توس». مطالعات باستانشناسی، شمارۀ 1، صص: 44-21. 10. - بصیری، محمدصادق؛ و صرفی، محمدرضا، (1384). «نگاهی به محتوای اسطورهای انگارههای درخت در تمدن جیرفت». مطالعات ایرانی، شمارۀ 8، صص: 52-31. 11. - بورنی، مک، (1348). «گزارش مقدماتی بررسی و حفاری در غارهای کوهدشت لرستان برای تعیین تاریخ نقشهای پیشازتاریخی ناحیه لرستان». ترجمۀ ذبیحالله رحمتیان، مجلۀ باستانشناسی و هنر ایران، شمارۀ 3، صص: 16-14. 12. - بوکور، مونیکدو، (1373). رمزهای زندهجان. ترجمۀ جلال ستاری، تهران: نشر مرکز. 13. - بیگلری، فریدون؛ و عبدی، کامیار، (1393). نشانههایی از دویست هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران. تهران: موزۀ ملی ایران. 14. - پورداوود، ابراهیم، (1345). «زینابزار (برگی از تاریخ سلاح در ایران)». مجلۀ بررسیهای تاریخی، شمارۀ 1 و 2، صص: 18-10. 15. - پورداوود، ابراهیم، (1345). «زین ابزار، کمان و تیر (برگی از تاریخ سلاح در ایران)». مجلۀ بررسیهای تاریخی، شمارۀ 7، صص: 45-29. 16. - جمالی، محسن، (1394). سنگنگارههای گلپایگان گذرگاه تاریخ. قم: انتشارات ائمه. 17. - جمعی از نویسندگان، (1395). فرهنگنامۀ حیاتوحش ایران (مهرهداران). تهران: نشر طلایی. 18. - حبیبی، منصوره، (1381). «سیلک، نمادها و نشانهها (نقوش جانوری و گیاهی)». مجلۀ کتاب ماه هنر، شمارۀ 49 و 50. صص: 120-118. 19. - دانشمند، پارسا، (1383). «یادداشتهای آسوریک و پهلویک». مجلۀ فرهنگ، شمارۀ 51 و 52، صص: 44-21. 20. - ذاکرین، میترا، (1390). «بررسی نقش خورشید در سفالینههای ایران». نشریۀ هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شمارۀ 46، صص: 34-23. 21. - رحیمپور، شهدخت، (1394). «بررسی جایگاه اسب از اسطوره تا تداوم نقش آن بر فرش». فصلنامۀ نگارینه هنر اسلامی، دورۀ 2، شمارۀ 6، صص: 36-21. 22. - رشیدینژاد، مسعود؛ دلفانی، میثم؛ و مصطفیزاده، نرگس، (1388). «معرفی سنگنگارههای جربت، شهرستان جاجرم». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، سال اول، شمارۀ 2، صص: 174-166. 23. - رضایی، مهدی؛ و جودی، خیرالنساء، (1389). «اشکفتنگارههای هلوش؛ معرفی، توصیف، تفسیر و گاهنگاری». [پیوسته] قابل دسترس در: تارنمای مجلۀ علمی ترویجی انسانشناسی وفرهنگ: http://anthropology.ir/article/7819: تاریخ مراجعه به سایت 1394. 24. - رفیعفر، جلالالدین، (1384). سنگنگارههای ارسباران. تهران: پژوهشکدۀ مردمشناسی. 25. - روستایی، کورش، (1386). «معرفی نقوش صخرهای نویافته در کوهدختر رشم، دامغان». باستانپژوهی، سال 2، شمارۀ 3، صص: 94-90. 26. - سبزی، موسی؛ و همتیازندریانی، اسماعیل، (1399). «بررسی و تحلیل سنگنگارههای بروجرد استان لرستان». پژوهشهای باستانشنایی ایران، دورۀ 10، شمارۀ 2، صص: 112-91. 27. - سجادیراد، سیدهصدیقه؛ و سجادیراد، سیدکریم، (1392). «بررسی و اهمیت اسب در اساطیر ایران و سایر ملل و بازتاب آن در شاهنامه فردوسی». پژوهشنامۀ ادب حماسی، سال 9، شمارۀ 16، صص: 128-99. 28. - سرلو، خوان ادوارد، (1388). فرهنگ نمادها. ترجمۀ مهرانگیز اوحدی، تهران: دستان. 29. - شوالیه، ژان؛ و گربران، آلن، (1388). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضائلی، جلد 4، تهران: جیهون. 30. - صادقی، سارا، (1393). «نگرشی نو به صخرهنگارههای شرق ایران». پایاننامۀ کارشناسیارشد، باستانشناسی دانشگاه بیرجند (منتشرنشده). 31. - صادقی، سارا، (1399). «بررسی و مطالعه روشمند و علمی باستانشناختی- انسانشناختی نگارکندهای استان کردستان، جهت دستیابی به نقش شاخص برای گاهنگاری»، سنندج: بایگانی میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کردستان (منتشرنشده). 32. - طاهری، صدرالدین، (1391). «رقص، بازی، نمایش، بررسی کنشهای نمایشی در آثار پیش از اسلام ایران». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 3، شمارۀ 43، صص: 49-41. 33. - عادلی، جلال، (1379). «نقوش تازه کشفشده در همیان». خرمآباد: بایگانی اداره کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان لرستان (منتشرنشده). 34. - طلایی، حسن، (1390). هشت هزار سال سفال ایران. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی. 35. - فرزین، علیرضا، (1372). لرستان در گذر تاریخ. لرستان: سازمان میراثفرهنگی کشور، میراثفرهنگی لرستان. 36. - فروزنده، محفوظ، (1388). «پژوهشی در رقصهای ایرانی از روزگاران باستان تا امروز». مجلۀ فرهنگ مردم، شمارۀ 29، صص: 200-175. 37. - فرهادی، مرتضی، (1374). «موزههایی در باد، معرفی مجموعۀ عظیم سنگنگارههای نویافتۀ تیمره». فصلنامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ 7 و 8، صص: 61-16. 38. - فرهادی، مرتضی، (1377). موزههایی در باد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. 39. - قائم، گیسو، (1388). «پیام چلیپا بر سفالینه ایران». نشریۀ صفّه، دورۀ 19، شمارۀ 49، صص: 46-31. 40. - قسیمی، طاهر، (1399). «سیری بر هنر صخرهای». نشریۀ باستانشناسی، دورۀ سوم، شمارۀ 2، صص: 48-25. 41. - کاظمی، محمد، (1393). «بررسی نقوش صخرهای شمالغرب ایران». پایاننامۀ کارشناسیارشد باستانشناسی دانشگاه محققاردبیلی (منتشرنشده). 42. - کریمی، فریبا، (1386). «نگرشی نو به کندهنگارههای صخرهای ایران بر مبنای مطالعات میدانی». مجلۀ باستانپژوهی، سال دوم، دورۀ جدید، شمارۀ 3، صص: 34-20. 43. - گاراژیان، عمران؛ عادلی، جلال؛ و پاپلییزدی، لیلا، (1380). «سنگنگارههای تازه کشفشده همیان». مجلۀ انسانشناسی، سال اول، شمارۀ 2، صص: 100-84. 44. - گاردنر، هلن، (1365). هنر درگذر زمان. ترجمۀ محمدتقی فرامرزی، تجدید نظر: هورست دلاکروا و ریچارد ج . تنسی، تهران: انتشارات آگاه. 45. - گیرشمن، رومن، (1346). هنر ماد و هخامنشی. ترجمۀ عیسی بهنام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 46. - محمدیان، فخرالدین؛ شریفکاظمی، خدیجه؛ و مهرآفرین، رضا، (1398). «بازتاب جایگاه نقش تیر و کمان در تاریخ و فرهنگ ایران». دو فصلنامۀ علمی پژوهش هنر. سال 9، شمارۀ 17، صص: 46-33. 47. - ناصریفرد، محمد، (1386). موزههای سنگی، هنرهای صخرهای. اراک: نوای دانش. 48. - ناصریفرد، محمد، (1395). سنگنگارههای ایران زبان مشترک جهانی. قم: واصف لاهیجی. 49. - نورآقایی، آرش، (1387). عدد نماد اسطوره. تهران: نقد افکار. 50. - ورجاوند، پرویز، (1349). «معرفی نقوش پیشازتاریخ قوبوستان و مقایسه آن با نقشهای لرستان و سفالینهها». مجلۀ باستانشناسی و هنر ایران، شمارۀ 5، صص: 30-18. 51. - ویالو، دنی، (1377). «تخیل پیش تاریخی». ترجمۀ علی مستشاری، مجلۀ پیام یونسکو، سال 29، شمارۀ 335، صص: 17-21. 52. - هال، جیمز، (1397). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر. 53. - مصاحبه شفاهی با آقای «احمد عزیزی» در تاریخ 15/08/1399. 55. - Alves, Â. G. C.; Ribeiro, M. N.; Arandas, J. K. G. & Alves, R. R. N., (2018). “Animal Domestication and Ethnozootechny”. Ethnozoology, Pp: 151-165, Academic Press. 56. - Bernbeck, R.; Hessari, M.; Pollack, S.; Rol, N. & Akbari, H., (2020). “Sounding at Three Chalcolithic Sites in the Varamin Plain (2018)”. AMIT, No. 49, Pp:75-49. 57. - Goff, C., (1970). “Neglected aspects of Luristan art. Jaarboek van het Genootschap Nederland-Iran stichting voor culturele betrekkingen”. [Annuaire de la Société Néerlando-iranienne], No. 5, Pp: 27-37. 58. - Otte, M.; Adeli, J. & Remacle, L., (2003). “Art rupestre de I oust iranien. West Iranian Rock Art”. INORA (International Newsletter on Pock Art), No. 37, Pp: 8-12. 59. - Vahdati Nasab, H.; Rezaei, M. H. & Naderi, R., (2008). “Helak, A Palaeolithic cave copmplex featuring rock art along the northern shore of Parishan Lake, Fars province, Iran”. Name-ye Pazhuheshgah, Journal of the Research Institute of I.C.H.T.O, No. 22/23. Pp: 91–96. 60. - Zeder, M. A., (2008). “Domestication and early agri-culture in the Mediterranean Basin: Origins, diffusion, and impact”. PNAS. August 19, 2008, No. 105 (33), Pp: 11597-11604; https://doi.org/10.1073/pnas.0801317105.
|