[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: مقالات در دست انتشار :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 5، شماره 18 - ( 12-1400 ) ::
سال 5 شماره 18 صفحات 90-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مینویی در جامۀ‌ گیتی؛ بازتاب سنت دینی زردشتی در شمایل‌نگاری اورمزد در نقش‌برجسته‌های ساسانی
راحله کولابادی1، مرتضی عطایی2
1- دکتری باستان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت‌مدرس تهران، ایران ، r.koulabadi@yahoo.com
2- استادیار گروه باستان‌شناسی، دانشکدۀ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده:   (566 مشاهده)
در تاریخ هنر ایران برای نخستین‌بار در نقش‌برجسته‌های ساسانی، ایزد اورمزد با پیکرۀ انسانیِ کامل و درحال دیهیم‌بخشی به پادشاه نقش شده است. شمایل‌نگاری اورمزد پدیدۀ نوظهوری نیست و پیش‌تر در کوشان و کوماژن، تصاویر قطعی از این ایزد با بهره‌گیری از الگوهای یونانی-‌ رومی به‌نمایش درآمده است، اما در نقوش‌‌برجسته ساسانی، اورمزد با شمایلی متفاوت دیده می‌شود. در این دوره، وی دارای ظاهری کاملاً منطبق با ویژگی‌های هنر ایرانی است و جالب آن‌که در برخی از این صحنه‌ها، بَرسَمی در دست دارد که از ملزومات روحانیان زردشتی در خلال مراسم مذهبی است. بر این‌اساس، معدودی از پژوهشگران و به‌ویژه زردشتیان، برآن‌اند که این پیکره نه از آن اورمزد که متعلق به موبدان موبد است و این ایزد هیچ‎گاه تجسمی انسانی نیافته است. هدف این نوشتار آگاهی از خاستگاه و الگوهای هنری شمایل‌نگاری اورمزد در نقش‌برجسته‌های ساسانی است. پژوهش حاضر به روش تاریخی و توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است و کوشش شده که به دو پرسش اصلی پاسخ داده شود؛ نخست آن‌که، با توجه پیشینۀ شمایل‌نگاری اورمزد، آیا پیوندی میان این نقوش با تصاویر وی در نقش‌برجسته‌های ساسانی بوده است و یا پیکرنگاری این ایزد در نقش‌برجسته‌ها الگوی هنری متفاوتی داشته است؟ و دیگر آن‌که، آیا سنت دینی زردشتی در شمایل‌نگاری اورمزد در هنر ساسانی تأثیرگذار بوده است؟ به این‌منظور، متون دینی زردشتی و شواهد باستان‌شناختی در ارتباط با جایگاه و شمایل‌نگاری اورمزد در ایران (پیش از ساسانی) و مناطق دیگر مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن است که شمایل‌نگاری اورمزد عمدتاً برگرفته از هنر سلطنتی و شخصِ شاه و درواقع به‌عنوان یکی از ابزار مشروعیت به پادشاهی الهی او به‌شمار می‌رود. در عین‌حال در کتاب مقدس زردشتیان، اوستا  اشارات و توصیفاتی وجود دارد که نشان می‌دهد برسم ازسوی ایزدان زردشتی، ازجمله اورمزد نیز مورداستفاده قرار می‌گرفته و برسم به‌دست گرفتن تنها مختص روحانیون نبوده است؛ همچنین اشارات برخی متون فارسی میانه دلالت‌بر آن دارد که اورمزد نَه‌تنها در مینو مقابل زردشت تجسم انسانی داشته است، بلکه در گیتی نیز دارای مظهر انسانی و آن‌هم به‌شکل «مَرد پارسا» و یا «دین‌مرد زردشتی» است و از‌ این‌رو احتمال دارد هنرمند ساسانی آگاهانه این موضوع را برای نقش‌کردن برسم در دست اورمزد در شماری از نقش‌برجسته‌های این دوره مدنظر قرار داده باشد.
واژه‌های کلیدی: اورمزد، نقش‌برجسته‌های ساسانی، شمایل سلطنتی، دین‌مرد زردشتی، متون دینی زردشتی.
متن کامل [PDF 1955 kb]   (145 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي باستان‌شناسی
دریافت: 1400/1/7 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1400/12/10
فهرست منابع
1. - ارداویراف‌نامه (ارداویرازنامه)، (1394). حرف‌نویسی، آوانویسی، ترجمۀ متن پهلوی، واژه‌نامۀ فیلیپ ژینیو، ترجمه و تحقیق: ژاله آموزگار. تهران: شرکت انتشارات معین و انجمن ایران‌شناسی فرانسه، چاپ پنجم.
2. - اوستا، (1392). گزارش و پژوهش: جلیل دوست‌خواه، تهران: انتشارات مروارید، چاپ هفدهم.
3. - بندهش، (1390). گزارنده: مهرداد بهار، تهران: انتشارات توس، چاپ چهارم.
4. - پورداود، ابراهیم، (1356). یشت‌ها. گزارش: ابراهیم پورداود، به‌کوشش: بهرام فره‌وشی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
5. - تفضلی، احمد، (1355). «"سوورای" جمشید و "سوورای" ضحاک». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال 23، شمارۀ 4، صص: 50-48.
6. - خورنی، موسی، (1380). تاریخ ارمنیان. ترجمه، مقدمه، حواشی، پیوست‌ها: ادیک باغداساریان (ا. گرمانیک)، تهران: انتشارات مؤلف.
7. - دینکرد سوم، (1381). جلد 1، آراستاری، آوانویسی، یادداشت‌ها و ترجمۀ فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا.
8. - دینکرد ششم، (1392). تصحیح متن، آوانویسی، برگردان فارسی، تعلیقات و واژه‌نامۀ مهشید میر‌فخرایی، تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
9. - دینکرد هفتم، (1389). تصحیح متن، آوانویسی، نگارش فارسی، واژه‌نامه و یادداشت‌ها به‌کوشش: محمد‌تقی راشد‌محصل، تهران: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی.
10. - روایت پهلوی، (1367). ترجمۀ مهشید میرفخرائی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11. - شایست ناشایست، (1369). آوانویسی و ترجمۀ کتایون مزداپور، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
12. - شهرستانی، محمد‌بن عبدالکریم، (1364). الملل والنحل. جلد 1، تحقیق: محمد بدران، قم: الشریف الرضی، چاپ سوم.
13. - طبری، محمد‌بن جریر، (1375). تاریخ طبری. جلد 2، ترجمه و تصحیح: ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات اساطیر، چاپ پنجم.
14. - فردوسی، ابوالقاسم، (1960). شاهنامه. جلد 1، مسکو: ادبیات خاور.
15. - لوکونین، ولادیمیر گ، (1384). تمدن ایران ساسانی. ترجمۀ عنایت‌الله رضا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.
16. - میرفخرایی، مهشید، (1364). «پرسش سی‌ام از متن پهلوی دادستان دینی». چیستا، سال 3، شمارۀ 4، صص: 248-245.
17. - نامۀ تنسر به گشنسپ، (1389). تصحیح: مجتبی مینوی، گردآورندۀ تعلیقات: مجتبی مینوی و اسماعیل رضوانی، تهران: دنیای کتاب.
19. - Alram, M., (2008). “Early Sasanian Coinage”. In: The Idea of Iran: The Sasanian Era, Vol. III, V. S. Curtis and S. Stewart (eds.), London: I. B. Tauris, Pp: 17-30.
20. - Amiet, P., (1970). “A. D. M. Bivar, Catalogue of the Western Asiatic Seals in the British Museum. Stamp Seals II. The Sassanian Dynasty [compte-rendu]”. Syria, No. 47, Fascicule 1-2, Pp: 144-146.
21. - Ananikian, M. H., (1925). “Armenian Mythology”. In: The Mythology of All Races, Vol. VII, C. J. A. MacCulioch & G. F. Moore (eds.), Boston: Marshal Jones Company.
22. - Aogemadaēcā: A Zoroastrian Liturgy, (1982). Translation by K. M. Jamaspasa, Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
23. - Avestâ, (2013), Translation and Annotation by: J. Doostkhah, Tehran: Morvarid (In Persian).
24. - Bailey, H. W., (1943). Zoroastrian Problems in the Ninth-Century Books. Oxford: The Clarendon press.
25. - Bode, F., (1976). “Symbolic Elements of Achaemenian Architectural Ornament”. In: The Memorial Volume of the VI‌th International Congress of Iranian Art & Archaeology, Oxford, September 11-16 Th 1972, Iranian Centre for Archaeological Research, Tehran, Pp: 21-30.
26. - Boyce, M., (1984). “Ahura Mazdā”. In: Encyclopædia Iranica, Available online at: http://www.iranicaonline.org/articles/ahura-mazda.
27. - Brunner, C. J., (1978). Sasanian Stamp Seals in the Metropolitan Museum of Art. New York: Metropolitan Museum of Art.
28. - Bundahišn, (2011), Translation and Commentary by: M. Bahar. Tehran: Toos (In Persian).
29. - Compareti, M., (2013). “Two Seal Impressions from Kāfer Qalʻa (Samarkand) and the Representations of Iranian Divinities”. Journal of Persianate Studies, No. 6, Pp: 127- 142.
30. - Curtis, V. S., (2010). “The Frataraka Coins of Persis: Bridging the Gap Between Achaemenid and Sasanian Persia”. In: The World of Achaemenid Persia: History, Art and Society in Iran And the Ancient Near East, (Proceedings of a Conference at the British Museum, 29 September-1st October 2005), J. Curtis & St J. Simpson (eds.), London: I. B. Tauris, Pp: 379-394.
31. - Curtius Rufus, Q. (1809), “The History of the Life and Reign of Alexander the Great”. Vol. 1, Translated from the Latin with supplements, notes, and a map by: Peter Prat, London: S. Bagster.
32. - Dādestān ī Dēnīg, (1998). Part 1: Transcription, Translation and Commentary by: M. Jaffari-Dehaghi, Studia Iranica, Cahier 20.
33. - De Jong, A., (2015). “Armenian and Georgian Zoroastrianism”. In: The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism, M. Stausberg & Y. Vevaina, Wiley, Pp: 119-128.
34. - Dēnkard Book, 3.1, (2002), Transcription, Translation and Commentary by: F. Fazilat, Tehran: Farhang-i Dehkhoda (In Persian).
35. - Dēnkard Book 6, (2013), Transcription, Translation and Commentary by: M. Mirfakhraie, Tehran: Institute for Humanities & Cultural Studies (In Persian).
36. - Dēnkard Book 7, (2010), Transcription, Translation and Commentary by: M. T. Rashed-Mohassel, Tehran: Institute for Humanities & Cultural Studies (In Persian).
37. - Duchesne-Guillemin, J., (1978). “Iran and Greece in Commagene”. In: Études mithriaques: actes du 2e Congrès international [d'études mithriaques], Téhéran, du 1er au 8 septembre 1975, Acta Iranica 17, Téhéran: Bibliothèque Pahlavi, Pp: 187-199.
38. - Erdmann, K., (1937). “Das Datum des Tāḳ -i Bustān”. In: Ars Islamica, No. 4, Pp: 79-97.
39. - Ferdowsi, A., (1960). The Shahnameh (The Book of Kings). Vol. 1, Edition by: J. Khaleghi Motlagh, New York: Bibliotheca Persica (In Persian).
40. - Fukai, Sh.; Kiyoharu, H.; Katsumi, T. & Domyo, M., (1984). Taq-I Bustan: IV. Text, The Tokyo University Iraq-Iran Archaeological Expedition. Report 20, Tokyo: Institute of Oriental Culture, University of Tokyo.
41. - Gāthā-bā-maāni, (1997). Transliterated and translated into English with grammatical and explanatory notes by: E. K. E. Kanga, Bombay: The Trustees of the Parsi Panchayat Funds and Properties.
42. - Ghirshman, R., (1963). Perse. Proto-iraniens, Mèdes. Achéménides. Paris: Gallimard
43. - Göbl, R., (1952), “Die Investitur des Djamasp: ein Beitrag zur sasanidischen Münzkunde”. In: Schweizer Münzblätter, No. 3, Pp: 57-58.
44. - Göbl, R., (1971). Sasanian Numismatics. Braunschweig.
45. - Grenet, F., (1993), “Bāmiyān and the Mihr Yašt”. Bulletin of the Asia Institute, New Series, Vol. 7, Iranian Studies in Honor of A. D. H. Bivar, Pp: 87-94.
46. - Henkelman, W. F. M., (2008), The Other Gods Who Are; Studies in Elamite-Iranian Acculturation Based on the Persepolis Fortification Tablets, Achaemenid History XIV. Leiden: Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten.
47. - Herodotus, (1922). History of Herodotus. Book VII, Partly in the Original and Partly in Translation, C. E. Robinson & Others (eds.), Oxford: Clarendon Press.
48. - Herrmann, G., (1969). “The Darabgird Relief, Ardashir or Shāpūr?”. IRAN, No. 7, Pp: 63-88.
49. - Herrmann, G., (1977‌). The Iranian Revival. Oxford: Elsiver-Phaidon.
50. - Herrmann, G., (1981). “The Sasanian Rock Reliefs at Bishapur: Part II, The Inscription by D. N. Mackenzie”. Iranische Denkmäler Lieferung 10, Reihe II: Iranische Felsreliefs F, Berlin: Dietrich Reimer Verlag.
51. - Herrmann, G., (1998). “Shapur I in the East: Reflections from his Victory Reliefs”.In: The Art and Archaeology of Ancient Persia: New Light on the Parthian and Sasanian Empires, V. S. Curtis, R. Hillenbrand & J. M. Rogers (eds.), London: I. B. Tauris in association with the British Institute of Persian Studies, Pp: 38-51.
52. - Herrmann, G., (2000). “The Rock Reliefs of Sasanian Iran”. In: Mesopotamia and Iran in the Parthian and Sasanian Periods: Rejection and Revival c. 238 BC- AD 642, Proceedings of a Seminar in Memory of Vladimir G. Lukonin, J. Curtis (ed.), London: British Museum Press, Pp: 35-45.
53. - Herzfeld, E., (1938). “Khusrau Parwēz und der Ṭāq i Vastān”. Archaeologische Mitteilungen aus Iran, No. 9, Pp: 91-158.
54. - Herzfeld, E., (1941). Iran in the Ancient East. Oxford University Press.
55. - Hinz, W., (1969), Altiranische Funde und Forschungen. Berlin: Walter de Gruyter.
56. - Humbach, H., (1975). “Mithra in the Kuṣāṇa Period”. In: Mithraic Studies: Proceedings of the First International Congress of Mithraic Studies, Vol. I, J. R. Hinnells (ed.), Manchester University Press, Pp: 135-141.
57. - Josephson, J., (2002). “Parallelism in Middle Persian Prose”. In: Iran: Questions et Connaissances. Actes du IVe congrès européen des études iraniennes organisé par la Societas Iranologica Europaea, Paris, 6-10 septembre 1999, Vol. I: La période ancienne (Cahiers de Studia Iranica, 25), P. Huyse (ed.), Paris: Association pour l’Acancement des Études iraniennes, Pp: 63-76.
58. Jacobs, B., (2016). “Nemrud Dağı”. In: Encyclopædia Iranica, Available Online at: http://www.iranicaonline.org/articles/nemrud-dagi.
59. - Justi, F., (1904). “The Life and Legend of Zarathushtra”. In: Avesta, Pahlavi, and Ancient Persian Studies: in Honour of the Late Shams-ul-Ulama Dastur Peshotanji Behramji Sanjana, Pp: 117-158.
60. - Khorenatsi, M., (2002). History of the Armenians. Translation, Preface, Commentary Notes and Annexes by Edic Baghdasarian (Ed. Germanic), Tehran: Moallef (In Persian).
61. - Kiash, K. D., (1889). Ancient Persian Sculptures; or the Monuments, Buildings, Bas-Reliefs, Rock Inscriptions, & c., Belonging to the Kings of the Achæmenian and Sassanian Dynasties of Persia. Bombay: Education Society's Press.
62. - Le Livre d’ Ardā Vīrāz, (1984). Transliteration, Transcription and Translation of the Pahlavi Text by: Ph. Gignoux, Translated (2015) by: Zh. Amouzegar, Tehran: Institut Français de Recherche en Iran and Moin Publications (In Persian).
63. - Lecoq, P., (1984). “Un problème de religion achéménide: Ahura Mazda ou Xvarnah?”. Acta Iranica, No. 23, Pp: 301–326.
64. - Lecoq, P., (1997). Les inscription de la Perse achéménide. Paris: Gallimard.
65. - Lukonin, V. G., (2005), Persian Civilization under the Sasanians. Translation by: E. Reza, 4th edition, Tehran: Elmi va Farhangi (In Persian).
66. - Luschey, H., (1986). “Ardašīr I ii. Rock Reliefs”, In: Encyclopædia Iranica, Available online at: http://www.iranicaonline.org/articles/ardasir-ii.
67. - Mirfakhraie, M., (1985). “The Question 30 of Pahlavi Text Dādestān ī Dēnīg”.Tchista, No. 24, Pp: 245-248 (In Persian).
68. - Overlaet, B., (2013). “And Man Created God? Kings, Priests and Gods on Sasanian Investiture Reliefs”. In: Iranica Antiqua, No. 48, Pp: 313-354.
69. - Pahlavi Texts, Part II: The Dâdistân-î Dînîk and the Epistles of Mânûskîhar, (1882). Translated by: E. W. West, Sacred Books of the East, Vol. 18, Oxford: Clarendon Press.
70. - Pahlavi Texts, Part III: Dînâ- î Maînôg- î Khirad, Sikand-Gûmânîk Vigâr, Sad Dar, (1885). Tanslated by: E. W. West, Sacred Books of the East, Vol. 24, Oxford: Clarendon Press.
71. - Poure Davoud, E., (1977). Introduction to the Yashts. B. Faravashi (ed.), Vol.1, Tehran: University of Tehran (In Persian).
72. - Russell, J. R., (1987). Zoroastrianism in Armenia. Harvard University: Department of Near Eastern Languages and Civilizations & National Association for Armenian Studies and Research.
73. - Schindel, N., (2013). “Sasanian Coinage”. In: The Oxford Handbook of Ancient Iran, D. T. Potts (ed.), Oxford University press, Pp: 814-840.
74. - Sellheim, R., (1994). “Taq-i Bustan und Kaiser Julian (361–363)”. Oriens, No. 34, Pp: 354 –366.
75. - Shahbazi, A. Sh., (1980). “An Achaemenid Symbol II. Farnah «(God Given) Fortune» Symbolised”. Archaeologische Mitteilungen aus Iran, No. 13, Pp: 119-147.
76. - Shahrastānī, M. ibn 'Abd al-Karīm, (1985). Kitāb al-Milal wa al- Niḥal. Edition by: M. F. Badrān, Vol. 1, 3rd edition, Qom: Al-Sharīf Al-Raḍī (In Persian).
77. - Shaked, Sh., (1967). “Some Notes on Ahreman, The Evil Spirit, and his Creation”. In: Studies in Mysticism and Religion Presented to Gershom G. Scholemon his Seventieth Birthday. by: Pupils, Colleagues and Friends, E. E. Urbach, R. J. Zwi Werblowski, Ch. Wirszubski (eds.), Magnes Press, The Hebrew University, Pp: 227-234.
78. - Shāyist Nāshāyist, (1990), Transcription and Translation by: K. Mazdapur, Tehran: Moasese Motaleat va Tahghighate Farhangi (In Persian).
79. - Shenkar, M., (2014). Intangible Spirits and Graven Images: The Iconography of Deities in the Pre-Islamic Iranian World, Magical and Religious Literature of Late Antiquity. Deries, Vol. 4, Leiden: Brill.
80. - Shenkar, M., (2015), “Rethinking Sasanian Iconoclasm”. Journal of the American Oriental Society, No. 135.3, Pp: 471-498.
81. - Sheppard, C. D., (1981), “A Note on the Date of Taq-i-Bustan and its Relevance to Early Christian Art in the Near East”. Gesta, 20, No. 1, Pp: 9-13.
82. - Sims-Williams, N., (2004). “The Bactrian Inscription of Rabatak: A New Reading”.In: Bulletin of the Asia Institute, New Series, Vol. 18, Pp: 53-68.
83. - Skjærvø, P. O., (2014). “Achaemenid Religion”. Religion Compass 8, Issue 6, Pp: 175-187.
84. - Strabo, (1930). The Geography of Strabo. Vol. VII, with an English translation by H. L. Jones, London: William Heinemann LTD.
85. - Tabari, M. ibn-e Jarir (1996). The History of Tabari. Vol. 2, Translation by: A. Payandeh, 5th edition, Tehran: Asatir (In Persian).
86. - Tafazzoli, A., (1977). “Suwra-i Jamshid and Suwra-i Zahak”. Journal of the Faculty of Letters and Human Sciences, Universities of Tehran, Vol. 23, No. 4, pp. 48-50 (In Persian).
87. - Tanabe, K., (1984). “A Study of the Sasanian Disk-Nimbus: Farewell to its Xvarnah-Theory”. In: Bulletin of the Ancient Orient Museum, No. 6, Pp: 29-50.
88. - Tansar’s Letter to Goshnasp, (2010). Prepared by: M. Minovi & M. E. Rezwani, Tehran: Donyaye Ketab (In Persian).
89. - The Pahlavi Rivāyat, (1988). Translation by: M. Mirfakhraie, Tehran: Institute for Humanities & Cultural Studies (In Persian).
90. - The Pahlavi Rivāyat Accompanying the Dādestān ī Dēnīg, (1990). Part II: Translation, Commentary and Pahlavi Text by A. V. Williams, Copenhagen: Munksgaard.
91. - Vanden Berghe, L., (1984). Reliefs rupestres de l’ iran ancient. Bruxelles.
92. - Widengren, W., (1986). “Antiochus of Commagene”. In: Encyclopædia Iranica. Available online at: http://www.iranicaonline.org/articles/antiochus-of-commagene.
93. - Xenophon, (1914). Cyropaedia. Vol. II, Translated by: Walter Miller, London: William Heinemann.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koulabadi R, Ataie M. The Spiritual Being in the Material World; The Reflection of Zoroastrian Tradition on the Iconography of Ohrmazd in Sasanian Rock Reliefs. Parseh J Archaeol Stud. 2022; 5 (18) :71-90
URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-549-fa.html

کولابادی راحله، عطایی مرتضی. مینویی در جامۀ‌ گیتی؛ بازتاب سنت دینی زردشتی در شمایل‌نگاری اورمزد در نقش‌برجسته‌های ساسانی. مطالعات باستان شناسی پارسه. 1400; 5 (18) :90-71

URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-549-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 5، شماره 18 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات باستان شناسی پارسه Parseh Journal of Archaeological Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419