[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: مقالات در دست انتشار :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 4، شماره 14 - ( 12-1399 ) ::
سال 4 شماره 14 صفحات 147-166 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل تأثیر پدیده‌های معماری در حفاظت ارزشی بناهای مذهبی-آموزشی دورۀ قاجاریۀ تهران
محمدصادق طاهرطلوع‌دل1، بهرام صالح‌‌صدق‌‌پور2، سینا کمالی‌تبریزی3
1- دانشیار گروه معماری، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت‌دبیر شهید‌رجایی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه علوم‌تربیتی، دانشکدۀ علوم‌انسانی، دانشگاه تربیت‌دبیر شهید‌رجایی، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت‌دبیر شهید‌رجایی، تهران، ایران ، sina_kamali@yahoo.com
چکیده:   (284 مشاهده)
امروزه بناهای مذهبی-آموزشی در شهر تهران که در دورۀ قاجار ساخته شده‌اند، به‌علت عوامل فرسایش طبیعی و گسترش شهری، دچار تغییرات نامطلوب کالبدی گردیده‌اند؛ همچنین ارزش‌های معنایی‌ و ناملموس این بناها با گذر زمان کم‌رنگ شده، به‌طوری‌که جایگاه این مدارس در جامعه تنزل پیدا کرده است. به‌منظور احیا و باز‌سازی این ابنیه، شناسایی و توجه به تمامی ارزش‌های مؤثر در فرآیند حفاظت ضروری است؛ لذا هدف اصلی این مقاله، بررسی پدیده‌های معماری در حفاظت ارزشی بناهای مذهبی-آموزشی دورۀ قاجاریۀ تهران است. همچنین پرسش اصلی پژوهش، چگونگی تأثیر پدیده‏های معماری در حفاظت ارزشی بناهای مذهبی-آموزشی دورۀ قاجاریۀ تهران است. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت مطالعات اسنادی- کتابخانه‌ای، بازدید میدانی و مصاحبه با متخصصین است. همچنین روش تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری باز، آزمون «کای دو» و همبستگی «پیرسون» است. پایایی پرسش‌نامه توسط آلفای «کرونباخ» و روایی پرسش‌نامه توسط مشورت با متخصصین تأیید شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند رابطۀ معناداری بین پدیده‌های معماری و حفاظت از ارزش‌های کالبدی، رفتاری و معنایی در بناهای مذهبی-آموزشی دورۀ قاجاریۀ تهران وجود دارد؛ همچنین بیشترین اهمیت ارزشی در بناهای مذهبی-آموزشی، مربوط به ابعاد غیرکالبدی بنا یعنی ارزش‌های رفتاری با ضریب همبستگی 0.91، سپس ارزش‌های معنایی با ضریب همبستگی 0.87 شده است؛ لذا برای بازسازی و احیاء ارزش‌های شایستۀ این بناها، تنها توجه به حفاظت کالبدی (جنبه‌های ملموس بنا) با ضریب همبستگی 0.70 کافی نیست و باید به جنبه‌های ناملموس بنا هم توجه جدی شود. درنهایت مشخص گردید مهم‌ترین ریزمتغیرهای مؤثر در پدیده‌های معماری قاجاری تهران: نمای طرح از جنبۀ فرم، کاربری‌ بنا از جنبۀ عملکرد، ارزش اخلاقی از جنبۀ طرح، نوع طاق و سقف از جنبۀ فناوری و ارزش اجتماعی از جنبۀ یکپارچگی شناسایی شده‌اند.
واژه‌های کلیدی: مسجد-مدرسه، حفاظت ارزشی، پدیده‌های معماری، قاجار، تهران.
متن کامل [PDF 950 kb]   (27 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: میان‌رشته‌ای
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/9/22 | انتشار: 1399/12/9
فهرست منابع
1. - اردلان، نادر؛ و بختیار، لاله، (1391). حس وحدت: سنت تصوف در معماری ایرانی. ترجمۀ ونداد جلیلی. تهران: مؤسسۀ علم معماری رویال.
2. - اسفندیاری، محمداسماعیل؛ و رئیسی‌جلودار، حامد، (1391). «طراحی فرایند انسجام فضایی در برنامه‌‌ریزی منطقه‌ای». مطالعات محیطی هفت‌حصار، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص: 12-5.
3. - اسلامی، غلامرضا، (1392). مبانی نظری معماری: عینک‌مان را خودمان بسازیم. تهران: پژوهشکدۀ هنر، مؤسسۀ علم معمار رویال.
4. - اکبری، زینب، (1390). معماری مدارس علوم دینی قاجار شهر تهران. تهران: انتشارات آرمان شهر.
5. - باستانی، مهیار؛ و محمودی، امیرسعید، ( 1397). «روش‌های خلق ایده و کانسپت در فرآیند طراحی معماری». نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دورۀ 23، شمارۀ 1، صص: 18-5.
6. - بزرگمهری، زهره، (1385). هندسه در معماری. تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور و سبحان نور.
7. - بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کورش؛ و سلطان‌زاده، حسین، (1392). «بررسی تطبیقی ویژگی‌های طرح معماری مسجد-مدرسه‌های دورۀ قاجار و مدارس دورۀ صفویه». معماری و شهرسازی آرمان شهر، دورۀ 6، شمارۀ 11، صص: 34-15.
8. - بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کوروش؛ و سلطان‌زاده، حسین، (1390). «بررسی نوآوری و تحولات تزئینات و نقوش کاشی‌کاری مسجد-مدرسه‌های دورۀ قاجار». نگره، دورۀ 6، شمارۀ 18، صص: 47-35.
9. - پناهی، سیامک؛ هاشم‌پور، رحیم؛ و اسلامی، غلامرضا، (1393). «معماری اندیشه، از ایده تا کانسپت». هویت شهر، دورۀ 8، شمارۀ 17، صص: 34-25.
10. - پولیو ویتروویوس، (1388)، ده کتاب معماری. ترجمۀ ریما فیاض، تهران: دانشگاه هنر.
11. - تاره، مسعود، (1393). «شیوۀ نوین آموزش ابتدایی در دورۀ قاجار». تاریخ علم، دورۀ 12، شمارۀ 2، صص: 172-163.
12. - تقی‌زاده، کتایون، (1387). «طراحی عملکردی در مهندسی سازه و تأثیر آن بر طراحی معماری». نشریۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 34، صص: 69-59.
13. - توسلی، محمود، (1390). طراحی شهری هنر نو کردن ساختار شهر همراه با چهار نمونه موردی. تهران: محمود توسلی.
14. - تولایی، نوین، (1386). شکل شهر منسجم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
15. - جاوری‌شهرضا، محسن، (1381). «بررسی مدارس موجود در دورۀ صفوی در اصفهان». اثر، شمارۀ 33-34، صص: 407-389.
16. - جمالی، شادی، و مراثی، محسن، (1390). «مقایسۀ رابطۀ فضای مثبت و منفی در کاشی‌کاری مسجد امام‌خمینی (ره) اصفهان با مسجد و مدرسۀ شهید‌مطهری تهران». نگره، دورۀ 6، شمارۀ 18، صص: 94-83.
17. - چینگ، فرانک، (1388). سازه در معماری. ترجمۀ محمدرضا افضلی، تهران: یزدا.
18. - حاتمی، حسین، (1389). «جنبش مدرسه‌سازی در عصر ایلخانی». سخن تاریخ، شمارۀ 1، صص: 31-3.
19. - حبیبی، سیدمحسن، (1377). «مکتب اصفهان در شهرسازی». نشریه هنرهای زیبا، شمارۀ 3، صص: 53-48.
20. - حر، سیدحسین، (1383). «نقش مسلمانان در پیدایش مدارس تا قرن پنجم هجری». آینۀ پژوهش، شمارۀ 87، صص: 6-1.
21. - حسینی‌علمداری، آرش؛ موسوی، سیداحسان؛ کرامتی شیخ‌الاسلامی، حمید؛ و سعادتمند، مریم، (1396). «گونه‌شناسی مسجد مدرسه‌های ایران، براساس شیوۀ دسترسی». باغ نظر، دورۀ 14، شمارۀ 53، صص: 64-53.
22. - حیاتی، حامد؛ و غلامی، فاطمه، (1398). «مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد- مدرسه‌های دورۀ قاجار». فناوری آموزش، دورۀ 13، شمارۀ 4، صص: 20-1.
23. - خدابخشی، سحر؛ فروتن، منوچهر؛ و سمیعی، امیر، (1394). «بررسی سیر تحول فضای معماری مدارس براساس ارزیابی نقش نظام آموزشی حاکم‌بر آن‌ها (نمونه موردی: مدرسۀ سپهسالار، دارالفنون و دبیرستان البرز)». باغ نظر، دورۀ 12، شمارۀ 37، صص: 74-61.
24. - دیواندری، جواد؛ برکاتی، سیده‌آیدا؛ و دشتی‌جوشقان، شقایق، (1397). «مقایسۀ تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تأکید بر ارزش‌های نهفتۀ آموزش در مشهد (نمونۀ مورد مطالعه: مدرسۀ سلیمان‌خان و یادگار دکتر علی شریعتی)». معماری‌شناسی، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص: 11-1.
25. - رضوی‌پور، مریم‌سادات؛ و ذاکری، محمدمهدی، (1396). «تأثیر تحول آموزش بر هویت معماری مدارس دورۀ قاجار و پهلوی (1255-1320)». فصلنامۀ مطالعات ملی، سال 18، شمارۀ 72، صص: 77-59.
26. - رهنما، محمدرحیم؛ امیرفخریان، مصطفی؛ و اجزاء‌شکوهی، محمد، (1393). «شخصی‌سازی فضا در شهر مشهد و تقابل آن با الگوی انسجام فضایی در شهر اسلامی». خراسان بزرگ، دورۀ 5، شمارۀ 15، صص: 60-41.
27. - رید، هربرت، (1374). معنی هنر. ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
28. - سالوادوری، ماریو، (1379). سازه در معماری. ترجمۀ محمود گلایچی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
29. - سپهری، محمد؛ و امینه، حمیدرضا، (1396). «آموزش و نهادهای آموزشی ایران در سه قرن نخست هجری». فصلنامۀ تاریخ، شمارۀ 45، صص: 113-92.
30. - سجادزاده، حسن؛ دریایی، رحمت؛ ابراهیمی، محمدحسین؛ و مصری، سارا، (1396). «تعامل الگوی فضایی مسجد-مدرسه‌های دورۀ قاجار با معماری وارداتی غرب (نمونۀ مورد مسجد-مدرسۀ سپهسلار تهران)». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، شمارۀ 14، صص: 240-221.
31. - سلطان‌زاده، حسین؛ خطیبی، محمدرضا؛ فعلی، شیما؛ و سلطان‌زاده، علیرضا، (1397). «چگونگی استقرار مدارس علمیه در شهرهای تاریخی دورۀ اسلامی (مطالعۀ موردی: شهرهای قزوین و اصفهان)». پژوهش‌های جغرافیایی انسانی، دورۀ 50، شمارۀ 2، صص: 466-449.
32. - شولتز، کریستی‌ نوربرگ، (1353). هستی، فضا و معماری. ترجمۀ محمدحسن حافظی، تهران، انتشارات کتابفروشی تهران.
33. - عالمی، بابک؛ پوردیهیمی، شهرام؛ و مشایخ‌فریدنی، سعید، (1395). «سازه، فرم و معماری». دو فصلنامۀ معماری ایرانی، دورۀ 5، شمارۀ 9، صص: 140-123.
34. - عرب‌زوزنی، مرتضی؛ حسنی‌پور، سهیل؛ و بایگی، ولی‌الله، (۱۳۹۳). «درک مفهوم آلفای کرونباخ: ضرورتی برای انجام مطالعات پژوهشی اصیل». مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دورۀ 14، شمارۀ 9، صص: ۸۳۱-۸۳۲.
35. - علاقمند، سپیده؛ صالحی، سعید؛ و مظفر، فرهنگ، (1396). «مطالعۀ تطبیقی معماری و محتوای مدارس ایران از دورۀ سنتی تا نوین». باغ نظر، دورۀ 14، شمارۀ 49، صص: 20-5.
36. - غریب‌پور، افرا، (1386). «عملکردگرایی و معنای عملکرد». نشریۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 30، صص: 82-73.
37. - غریب‌پور، افرا، (1392). «اصطلاح‌شناسی عملکرد معماری». نشریۀ هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، دورۀ 18، شمارۀ 1، صص: 68-57.
38. - فرشاد، مهدی، (1353). فرم‌های ساختمانی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
39. - فعلی، شیما؛ و سلطان‌زاده، حسین، (1395). «کاربست مفهوم انعطاف‌پذیری در مدارس دورۀ اسلامی، مطالعۀ موردی؛ مدارس شهر قزوین». فصلنامۀ مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شمارۀ 25. صص: 27-17.
40. - فلاحت، محمدصادق؛ کمالی، لیلا؛ و شهیدی، صمد، (1396). «نقش مفهوم حس مکان در ارتقای کیفیت حفاظت معماری». مجلۀ باغ نظر، دورۀ 14، شمارۀ 46، صص: 22-15.
41. - قنبری، محمدرضا، (1386). «نگاهی به مکتب‌خانه در ایران». فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 9، صص: 140-119.
42. - گلدسته، اکبر، (1390). مقدمه‌ای بر روش‌های آماری ناپارامتری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
43. - گیدئون، زیگفرید، (1392). فضا، زمان و معماری، رشد یک سنت جدید. ترجمۀ منوچهر مزینی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
44. - محسنی، منصوره، (1398). «روند دگرگونی‌های کالبدی مدارس ایران: از دورۀ سلجوقی تا دورۀ قاجار (از قرن پنجم تا چهاردهم هجری قمری)». فصلنامۀ پژوهش‌های معماری اسلامی، دورۀ 7، شمارۀ 22، صص: 88-69.
45. - محمدی، هاشم، (1391). «تاریخ کهن و باستان آموزش و پرورش در ایران‌باستان». فصلنامۀ فروزش، شمارۀ 5، صص: 41-37.
46. - مختارزاده، صفورا؛ قلعه‌نویی، محمود؛ و خیرالدین، رضا، (1397). «کاوش الگوی مفهومی سنجش انسجام فرم و ساختار کالبدی شهر و تبیین اصول آن». باغ نظر، دورۀ 15، شمارۀ 66، صص: 80-65.
47. - مزینی، منوچهر، (1379). «ساخت، معماری و سازه». دو ماهنامۀ معمار، شمارۀ 8، صص: .
48. - مسعود، محمد؛ ولید‌مغربی، شاهد؛ و حسینی‌یزدی، سمیرا‌سادات، (1390). «نقش تمثیل در روند طراحی معماری». مجلۀ صفه، دورۀ 21، شمارۀ 2، صص: 42-33.
49. - منتظری، غلامرضا، (1388). «فرهنگ اسلامی و نهادهای آموزشی در عصر سلجوقیان». پژوهش‌نامۀ تاریخ، دورۀ 5، شمارۀ 17، صص: 24-1.
50. - مهدوی‌نژاد، محمدجواد؛ قاسم‌پور‌آبادی، محمدحسین؛ و محمدلوی شبستری، آیسا، (1392). «گونه‌شناسی مسجد-مدرسه‌های دورۀ قاجار». فصلنامۀ شهر ایرانی اسلامی، شمارۀ 11. صص: 15-5.
51. - ندیمی، حمید؛ و شریعت‌راد، فرهاد، (1391). «منابع ایده‌پردازی معماری، جستاری در فرایند ایده‌پردازی چند معمار از جامعه حرفه‌ای کشور». نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دورۀ 17، شمارۀ 2، صص: 14-5.
52. - نژادابراهیمی، احد؛ پورجعفر، محمدرضا؛ انصاری، مجتبی؛ و حناچی، پیروز، (1392). «ارزش و ارتباط آن با رویکرد مداخله در آثار فرهنگی-تاریخی». دو فصلنامۀ مرمت و معماری ایران، دورۀ 3، شمارۀ 6، صص: 98-79.
53. - نصیرپور، منوچهر؛ و امجدی‌قره‌کوشن، حمیده، (1388). «بیت‌الحکمه و تأثیر آن بر غنابخشی فرهنگ و ادب عربی در عصر اول عباسی». مجلۀ‌ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شمارۀ 12. صص: 155-135.
54. - نیستانی، جواد؛ و اکبری، زینب، (1394). «مطالعه شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در عناصر فضایی-کارکردی مدارس علوم دینی تهران عهد قاجار». معماری و شهرسازی آرمان‌شهر، شمارۀ 15، صص: 155-145.
55. - هادیان، محمد؛ و پورمند، حسنعلی، (1393). «طرح‌مایه در معماری: یک ضرورت در فرآیند طراحی و چالش‌های آموزش آن در دانشکده‌های معماری». فصلنامۀ هنرهای کاربردی، دورۀ 3، شمارۀ 4، صص: 80-73.
56. - هوشیار، لیلا؛ و باروق، حسن، (1392). «بررسی مفهوم فرم در معماری و شهرسازی معاصر». کنفرانس بین‌المللی مهندسی عمران، معماری و توسعۀ شهری پایدار، تبریز.
57. - هوشیاری، محمدمهدی؛ پورنادری، حسین؛ و فرشته‌نژاد، سید‌مرتضی، (1392). «گونه‌شناسی مسجد-مدرسه در معماری اسلامی ایران: بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی». مطالعات معماری ایران، دورۀ 2، شمارۀ 3، صص: 54-37.
58. - هیلن‌براند، رابرت، (1390). معماری اسلامی. ترجمۀ ایرج اعتصام، تهران: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران.
59. - وثیق، بهزاد؛ و قدردان‌قراملکی، رضا، (1395). «مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مدارس اسلامی (مقایسۀ تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی)». فصلنامۀ پژوهش‌های معماری اسلامی، دورۀ 4، شمارۀ 3، صص: 60-54.
61. - AIA National, (2007). Integrated Project Delivery: A Guide. AIA California Council. United States of America.
62. - Alexander, C., (1964). A city is not a tree. 1965, 124.
63. - Alexander, C., (2002). The Phenomenon of Life: BOOK ONE The Nature of Order: An Essay on the Art of Building and The Nature of the Universe.
64. - Allen, E. & Zalewski, W., (2012). Form and forces: designing efficient, expressive structures. John Wiley & Sons.‌
65. - Bohm, D., (2002). Wholeness and the implicate order (Vol. 10). Psychology Press.
66. - Botwina, R. & Botwina, J., (2012). “Looking for Meaning in Architecture: Getting Closer to Landscape Semantics”. Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, No. 28 (41), Pp: 221-231.‌
67. - Calatrava, S., (1998). Calatrava: public buildings. Birkhauser Architecture.
68. - Capon, D. S., (1999a). Architectural Theory: Le Corbusier? Legacy: Principles of Twentieth-century. John Wiley.
69. - Capon, D. S., (1999b). The Vitruvian Fallacy: Architectural Theory Volume One. New York: John Willey & Sons.‌
70. - Clark, R. H. & Pause, M., (2012). Precedents in architecture: analytic diagrams, formative ideas, and partis. John Wiley & Sons.
71. - Collins, P., (1998). Changing ideals in modern architecture, 1750-1950. McGill-Queen's Press-MQUP.‌
72. - Corbusier, L., (2013). Towards a new architecture. Courier Corporation.‌
73. - De la Torre, M., (2013). “Values and heritage conservation”. Heritage & Society, No. 6(2), Pp:155-166.
74. -De Zurko, E. R., (1957). Origins of functionalist theory. New York: Columbia University Press.
75. - Del, M. S. T. T. & Tabrizi, S. K., (2020). “A methodological assessment of the importance of physical values in architectural conservation using Shannon entropy method”. Journal of Cultural Heritage, No. 44, Pp: 135-151.
76. - Del, M. S. T. T.; Sedghpour, B. S. & Tabrizi, S. K., (2020). “The semantic conservation of architectural heritage: the missing values”. Heritage Science, No. 8(1). Pp: 1-13.
77. - Dempsey, P. A. & Dempsey, A. D., (2000). Using nursing research: Process, critical evaluation, and utilization. Lippincott Williams & Wilkins.‌
78. - Dugopolski, J., (2009). “Postmodern Urbanism: From Collage City to Multinational City”. Contemporary Architectural Theory: Architecture from 1960 to present.
79. - Forty, A. & Forty, A., (2000). Words and buildings: A vocabulary of modern architecture (Vol. 268). London: Thames & Hudson.‌
80. - Fredheim, L. H. & Khalaf, M., (2016). “The significance of values: heritage value typologies re-examined”. International Journal of Heritage Studies, No. 22(6), Pp: 466-481.
81. - González, R. R., (2004). “Theories, models and urban realities”. From New York to Kathmandu. Dela, No. (21), Pp: 69-81.‌ https://doi.org/10.4312/dela.21.69-81
82. - Guiton, J., (1981). The ideas of Le Corbusier on architecture and urban planning. New York: G. Braziller.‌
83. - Hanaor, A., (1998). Principles of Structures. Oxford: Blackwell Science.
84. - Hejazi, M., (2005). “Geometry in nature and Persian architecture”. Building and Environment, No. 40(10), Pp: 1413-1427.
85. - Hilberseimer, L.,(1964). Contemporary Architecture: Its Roots and Trends. Chicago: P. Theobald.‌
86. - Hillier, B., (1996). “Cities as movement economies”. Urban design international, No. 1(1), Pp: 41-60.‌
87. - Hillier, B.; Penn, A.;Hanson, J.; Grajewski, T. & Xu, J., (1993). “Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement”. Environment and Planning B: planning and design, No. 20(1), Pp: 29-66.‌
88. - ICOMOS., (1983). Appleton Charter for protection and enhancement of the built environment (Appleton Charter).
89. - Kropf, K., (2014). “Ambiguity in the definition of built form”. Urban morphology, No. 18(1), Pp: 41-57.‌
90. - Kruft, H. W., (1994). A History of Architectural Theory from Vitruvius to the Present. Trans. Taylor, E. Callander, A. Wood, London: Zwemmer.
91. - Landeta, J., (2006). “Current validity of the Delphi method in social sciences”. Technological forecasting and social change, No. 73(5), Pp: 467-482.‌
92. - Laseau, P., (2000). Graphic thinking for architects and designers. John Wiley & Sons.‌
93. - Ligo, L. L., (1984). The Concept of Function in Twentieth-Century Architectural Criticism. Ann Arbor: University of Michigan Research Press.
94. - Lampugnani, M. V., (1988). The Thames and Hudson encyclopaedia of 20th century architecture. Thames and Hudson, London.
95. - Mason, R.; Myers, D. & de la Torre, M., (2005). “Port Arthur Historic Site”. In: Heritage values in site management: four case studies, Edited by: de la Torre, M. 124–146. Los Angeles: Getty Conservation Institute.
96. - Michl, J., (1995). “Form follows WHAT”. The modernist notion of function as a carte blanche, No. 1, Pp: 20-31.
97. - Münz, L. & Künstler, G., (1966). Adolf Loos: Pioneer of modern architecture. Thames & Hudson.‌
98. - Otto, F. & Rasch, B., (1995). Finding Form: towards an architecture of the minimal. Axel Menges, Stuttgard.
99. - Pena, W. M. & Parshall, S. A., (2012). Problem seeking: An architectural programming primer. John Wiley & Sons.
100. - Salingaros, N. A., (2000). “Complexity and urban coherence”. Journal of Urban Design, No. 5(3), Pp: 291-316.‌
101. - Salingaros, N. A., (2005). Principles of urban structure (Vol. 4). Techne Press.‌
102. - Snyder, J. C.; Catanese, A. J. & MacGintry, T., (Eds.)., (1979). Introduction to architecture. New York: McGraw-Hill.
103. - Stein, J. M. & Spreckelmeyer, K. F., (Eds.)., (1999). Classic readings in architecture. McGraw-Hill Science, Engineering & Mathematics.‌
104. - Strauss, A. & Corbin, J. M., (1997). Grounded theory in practice. Sage.
105. - Sullivan, L. H., (1896). The Tall Office Building Artistically Considered. first published in Lippincott’s 57, March; reprinted in 1947 in Sullivan, Kindergarten chats and other writings, George Wittenborn, New York.‌
106. - Trancik, R., (1986). Finding lost space: theories of urban design. John Wiley & Sons.‌
107. - Van der Ree, P., (2000). Organische architectuur. Uitgeverij Christofoor.‌
108. - Whitehead, R., (2013). “Supporting Students Structurally: Engaging Architectural Students in Structurally Oriented Haptic Learning Exercises”. In: AEI 2013: Building Solutions for Architectural Engineering (Pp: 236-245).‌
109. - Wingårdh, G. & Wærn, R. (Eds.)., (2012). Crucial words: conditions for contemporary architecture. Walter de Gruyter.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher Tolou Del M S, Saleh Sedghpour B, Kamali Tabrizi S. Impact Model of Architectural Phenomena on the Value Conservation of Religious-Educational Buildings in the Qajar Period of Tehran. Parseh J Archaeol Stud. 2021; 4 (14) :147-166
URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-436-fa.html

طاهرطلوع‌دل محمدصادق، صالح‌‌صدق‌‌پور بهرام، کمالی‌تبریزی سینا. مدل تأثیر پدیده‌های معماری در حفاظت ارزشی بناهای مذهبی-آموزشی دورۀ قاجاریۀ تهران. مطالعات باستان شناسی پارسه. 1399; 4 (14) :147-166

URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-436-fa.html



سال 4، شماره 14 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات باستان شناسی پارسه Parseh Journal of Archaeological Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4286