[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: مقالات در دست انتشار :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1، شماره 2 - ( 12-1396 ) ::
سال 1 شماره 2 صفحات 59-75 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه‌ی تطبیقی پیشانی‌بند طلایی موزۀ آذربایجان
علی نویدگبلو1، سید مهدی حسینی‌نیا2
1- دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه محقق‌اردبیلی
2- دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه محقق‌اردبیلی ، mehdihosseyni5518@gmail.com
چکیده:   (5669 مشاهده)
موضوع پژوهش حاضر تحلیل و مقایسۀ نسبی پیشانی‌بند طلایی به‌دست‌آمده از منطقۀ خلخال، موجود در موزۀ آذربایجان است که از طریق کاوش‌های غیرمجاز به‌دست آمده است. باتوجه به اینکه هیچ‌گونه کار پژوهشی بر روی این شئ صورت نگرفته، لذا انجام چنین پژوهشی در این زمینه به‌منظور مشخص کردن کارکرد، شیوۀ ساخت، مقایسه، تاریخ‌گذاری نسبی و تجزیه و تحلیل نقوش نمادین به‌کار‌رفته بر روی این اثر هنری ضروری به‌نظر می‌رسد. روش‌شناسی این مقاله به‌صورت مطالعۀ تطبیقی و به‌صورت تحلیلی-توصیفی و شیوۀ گردآوری اطلاعات آن نیز به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در کاربست نقوش این پیشانی‌بند، طرز تفکر و اعتقادات هنرمندان تأثیر به‌سزایی داشته است. درواقع این نقوش به‌صورت آیینی و مظهری از خدایان بودند که توسط هنرمندان بر روی سفالینه‌ها و گاهی بر روی زیورآلات نقش ‌شده‌اند تا بدین‌ وسیله خود را تحت حمایت خدایان قرار دهند. با توجه به مطالعات انجام‌شده در زمینۀ شیوۀ ساخت، شیوۀ تزئین و تجزیه و تحلیل حاصل از مقایسۀ نقوش با نمونه‌های تزئینی مشابه مانند سینه‌بند زرین و عاج‌های زیویه، جام طلای لرستان، جام زرین مارلیک و پیشانی‌بند حسنلو، نتایج تاریخ‌گذاری مبین آن است که پیشانی‌بند مورد مطالعه را می‌توان در محدودۀ زمانی بین اواخر هزارۀ دوم و اوایل هزارۀ اول ق.م. تاریخ‌گذاری کرد.
واژه‌های کلیدی: پیشانی‌بند، نقوش نمادین، درخت زندگی، بزکوهی.
متن کامل [PDF 974 kb]   (1451 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي باستان‌شناسی
دریافت: 1397/2/19 | پذیرش: 1397/2/19 | انتشار: 1397/2/19
فهرست منابع
1. - الیاده، میرچا (1385). رساله‌ در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش. چاپ سوم.
2. - امیری‌حسینی، احمد (1387). «پژوهشی در زیورآلات منتشرنشده موزه ملی ایران». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی، دانشگاه تهران (منتشرنشده).
3. - بلک، جرمی و گرین، آنتونی (1383). فرهنگ‌نامه خدایان و دیوان بین‌النهرین، ترجمۀ پیمان متین، تهران: نشر امیرکبیر.
4. - بهار، مهرداد (1374). از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه.
5. - بهنام‌فر، محمد و زمانی‌پور، مریم (1391). «کوه و معانی نمادین آن در بین عواطف عارفانه و عاشقانۀ مولانا در مثنوی»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دهم، شمارۀ 19، صص: 54-33.
6. - بهنود، مهسا؛ افضل‌طوسی، عفت‌السادات و موسوی‌لر، اشرف‌السادات (1395). «بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دورۀ ساسانیان». نشریه جلوه هنر، دورۀ 10، شمارۀ 3، شمارۀ پیاپی 39، بهار 1395، صص: 89-55.
7. - پرادا، ادیت (1357). هنر ایران‌باستان. ترجمۀ یوسف مجیدزاده، تهران: انتشارات دانشگاه ‌تهران.
8. - پوپ، آرتور آپهام، فلیس اکرمن (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش‌از‌تاریخ تا امروز. ترجمۀ سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9. - حاکمی، علی و راد، محمود (1329). «کاوش‌های علمی در حسنلو». گزارش‌های باستان‌شناسی، جلد اول، تهران: مرکز باستان‌شناسی.
10. - دورانت، ویل (1370). تاریخ تمدن. جلد اول. ترجمۀ احمد آرام‌، تهران: انتشارات آموزش انقلاب‌اسلامی.
11. - عطایی، امید (1376). آفرینش خدایان: راز داستان‌های اوستایی. تهران: مؤسسۀ انتشارات عطایی.
12. - کوپر، جی، سی (1379). فرهنگ مصور هنرهای سنتی. ترجمۀ محمد بقاپور، تهران، نشر فرشاد.
13. - گیرشمن، رومن (1383). ایران از آغاز تا اسلام. ترجمۀ محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14. - مترجم، عباس (1375). «مطالعه و بررسی مهرهای مکشوفه در شمال و شمال غرب ایران و مقایسه آن‌ها با مهرهای فلات مرکزی در عصر آهن». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، باستان‌شناسی، تهران: دانشگاه تربیت‌مدرس (منتشرنشده).
15. - معصومی، غلامرضا (1348). «ساغرهای مفرغی لرستان». مجلۀ بررسی‌های تاریخی، خرداد تا شهریور 1348، شمارۀ‌20 و 21، صص: 44-21.
16. - موچشی، امیرساعد (1388). «ارزیابی مجدّد گاه‌نگاری آثار زیویه». مجلۀ مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه تهران. دورۀ 1، شمارۀ 2، صص: 141-121.
17. - مورتگات، آنتون (1392) هنر بین‌النهرین باستان: هنر کلاسیک خاور نزدیک. ترجمۀ زهرا باستی و محمدرحیم صراف، تهران: انتشارات سمت.
18. - میتفورد، میراندا بروس (1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانه‌ها در جهان. ترجمۀ ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، تهران: دانشگاه الزهرا.
19. - نگهبان، عزت‌الله. (1343). گزارش مقدماتی حفریات مارلیک. تهران، مرکز باستان‌شناسی.
20. - نگهبان، عزت‌الله. (1355). «جام افسانه زندگی مکشوفه در حفاری مارلیک»، مجلۀ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران. شمارۀ 93 و 94. صص: 67-42.
21. - وحدتی‌نسب، علی‌اکبر (1384). «نگاهی به نقش‌مایه‌های جام زرین افسانۀ زندگی در مارلیک». مجلۀ باستان‌پژوهی. سال اول، شماره 1، صص: 51-39.
22. - هال، جیمز (1380). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.
23. - یداللهی، سیما. (1376). «شناخت و تحلیل مقایسه‌ای زیورآلات فلزی عصر‌آهن ایران، 550-1500ق.م.». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی، تهران: دانشگاه تربیت‌مدرس (منتشرنشده).
25. - Amiri Hosseyni, A. (2008). “Research in Jewelery unpublished the national museum of Iran”. M.A thesis, Tehran: University of Tehran (unpublished).
26. - Ataii, O. (1997). Creation of gods: secret of Avestan stories. Tehran: Ataii press.
27. - Bahar, M. (1995). From myth to history. Tehran: Cheshmeh press.
28. - Barnett, R. D. (1956). “The Treasure of Ziwiye”. Iraq 18, P.P. 111-116.
29. - Behnamfar, M. & Zamanipor, M. (2012). “Mountain and it symbolic meanings in between mystical and romantic emotions of Molana in Masnavi”. Journal of Pajhoheshnameh Adab Ghani, Vol. 10, No. 19, P.P. 33-54.
30. - Behnood, M. & Afzal Tosi, A. & Mosavilar, A. (2016). “Survey of historical process of evolution Motif Antelope in Sassanids period”. Journal of Jelveh Honar, Vol. 10, No. 39, P.P. 55-89.
31. - Blak, J. & Grin, A. (2004). Encyclopedia Gods and Divan of Mesopotamia. Translate by Peyman Matin. Tehran: Amir Kabir press.
32. - Calmeyer, p. (1982). “Mesopotamia and Iran im ein jahrtausend, in Nissen H.J. g RENGER j. (eds) Mesopotamien und seine Nachbarn”. Berliner Beitrage zum Vorderen Orient. No. 1, P.P. 339-348.
33. - Charlesworth , M. F. (1980). “An ivory plaque from Ziviyeh”. Journal of Kand-o Kav, No. 3, P.P. 51-56.
34. - Cooper, J. C. (1968). Illustrated encyclopedia of traditional symbols. London: Thames and Hudson press.
35. - Cooper, J. C. (2000). Painted culture of traditional art. Translate by Mohamad Bagapor. Tehran: Farshad press.
36. - Crawford, V. E. (1961). “Ivories from the Earth”. Journal of the Metropolitan Museum of Art Bulletin, Vol. 20, No. 3.
37. - Dnti, M. D. (2014). “The Hasanlugold bowl in context: all that glitters”. M.A thesis, Boston: Department of Archaeology (unpublished).
38. - Dorant, V. (1991). History of civilization. Translate by Ahmad Aram. Tehran: Amozesh Enghlab Islami press.
39. - Eliadeh, M. (2006). Treatise in religions history. Translate by Jalal Satari. Tehran: Sorosh press.
40. - Girshman, R. (2004). Iran from first to Islam. Translate by Mohamad Moiin. Tehran: Scientific and cultural press.
41. - Hakemi, A. & Rad, M. (1940). Scientific excavations in Hasanlu, in Archaeological Reports. Tehran: Center of Archeaology press.
42. - Hal, J. (2001). Painted culture of symbols and Art East & West. Translate by Rogayeh Behzadi. Tehran: Farhang Moaser press.
43. - Hermann, G. (1988). The Nimrud ivories. London: British Institute for the Study of Iraq Stable.
44. - Masomi, Gh. (1968). “Bronze goblets of Lorestan”. Journal of Historical Surveys, No. 20 & 21, P.P. 21-44.
45. - Maxwell Hyslop, R. (1972). “The art of granulation in early Iraninan jewellery”. 5th International Congress of Iranian Art & Archaeology. Munchen.
46. - Mitford, M. B. (2008). Painted culture of symbols and signs in the world. Translate by Abolghasem Dadvar & Zahra Taran. Tehran: University of Alzahra press.
47. - Mocheshi, A. S. (2008). “Reassessment chronology of traces Zivieh”. Journal of Motaleat Bastanshenasi, Vol. 1, No. 2, P.P. 121-141.
48. - Mortegag, A. (2013). Art of ancient Mesopotamia: Classical art of Middle East. Translate by Zahra Basti & Mohamad Rahim Sarraf. Tehran: Samt press.
49. - Motarjem. A. (1996). “Study of seals discovery in North and Northwest Iran and comparison them with seals of central plateau in Iron age”. M.A thesis, Tehran: University of Tarbiat Modares (unpublished).
50. - Negahban, A. (1965). Preliminary report excavations of Marlik. Tehran: Center of Archeaology press.
51. - Negahban, A. (1977). “Goblet of Afsaneh Zendegi, discovered in Marlik”. Journal of Faculty of Letters and Humanities of University of Tehran, No. 93 & 94, P.P. 42-67.
52. - Perada, E. (1979). Art of ancient Iran. Translate by Yosof Majidzadeh. Tehran: University of Tehran press.
53. - Pope, A. & Apham, F. A. (2008). A trip in Iranian art from prehistory to now. Translate by Siros Parham. Tehran: Scientific and cultural press.
54. - Vahdati Nasab, A. A. (2005). “Review of motifs golden goblet of Afsaneh Zendegi in Marlik”. Journal of Bastanpajhohi, Vol. 1, No. 1, P.P. 39-51.
55. - Winter, I. J. (1989). “The Hasanlu Gold Bowl; Thirty Years Later”. Vol. 31, No. 2-3.
56. - Yadollahi, S. (1997). “Cognition and analysis comparative of metal jewelry in Iron age Iran, 1500-550 BC”. M.A thesis, Tehran: University of Tarbiat Modares (unpublished).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navid Gabalu A, Hosseyni Nia S M. Comparative Study of the Golden Coronet of Azerbaijan Museum. Parseh J Archaeol Stud. 2018; 1 (2) :59-75
URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-37-fa.html

نویدگبلو علی، حسینی‌نیا سید مهدی. مطالعه‌ی تطبیقی پیشانی‌بند طلایی موزۀ آذربایجان. مطالعات باستان شناسی پارسه. 1396; 1 (2) :59-75

URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-37-fa.html



سال 1، شماره 2 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات باستان شناسی پارسه Parseh Journal of Archaeological Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4263