[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 10 - ( 12-1398 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 149-163 برگشت به فهرست نسخه ها
تصویر به‌عنوان محمل اندیشه: تفسیری بر پرسپکتیوهای صحیح و نادرست در آثار محمدزمان
مهدی کُردنوغانی*1، علی سلمانی2
1- دکتری فلسفۀ هنر، ایران ، meh.noghani@gmail.com
2- دانشیار گروه فلسفۀ هنر، دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران
چکیده:   (460 مشاهده)
 محمدزمان، نقاش عصر صفوی، در برخی از آثار خود به تقلید از آثار فرنگی و کپی‌برداری از آن‌ها پرداخته است. او هم‌چنین در برخی از آثار اصیل خود که مضمونی سنتی دارند، برخی از شیوه‌های نقاشی عصر جدید غربی را به‌کار گرفته است. در میان این شیوه‌ها، پرسپکتیو اهمیتی ‌بسزا دارد. محمدزمان در آثار تقلیدی خود پرسپکتیو را صحیح به‌کار گرفته، اما در آثار اصیل او گاه پرسپکتیو به‌صورت صحیح و گاه نادرست انجام شده ‌است. تا پیش از این، برخی از مفسران (هم‌چون کریم‌زاده تبریزی) بر این عقیده بوده‌اند که کاربرد پرسپکتیو توسط محمدزمان ناشی از نوعی نقصان و عدم آموزش‌های آکادمیک بوده است. در این مقاله درمقابل این نظر، این تفسیر مطرح می‌شود که محمدزمان در آثار اصیل خود، نه صرفاً پرسپکتیوهای غلط و صحیح، بلکه پرسشی را در باب نسبت میان نگارگری سنتی ایرانی و نقاشی جدید غربی به ودیعه گذاشته است. از ‌این‌رو در این مقاله با بررسی چند مورد از آثار اصیل محمدزمان، آن پرسش مورد بحث قرار می‌گیرد و ادعا می‌شود که در فقدان مباحث نظری مرتبط با نسبت میان عناصر قدیم و جدید در نقاشی، نتیجۀ محتوم، استیلای پرسپکتیو غربی بر نقاشی ایرانی بوده است. 
واژه‌های کلیدی: زمان، پرسپکتیو، نگارگری سنتی، نقاشی صفوی.
متن کامل [PDF 1064 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: میان‌رشته‌ای
دریافت: ۱۳۹۸/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kord Noghani M, Salmani A. The Image as a Predictor of Thoughts: An Interpretation of True and False Perspectives in Mohammad Zamani’s Paintings. Parseh J Archaeol Stud. 2020; 3 (10) :149-163
URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-304-fa.html

کُردنوغانی مهدی، سلمانی علی. تصویر به‌عنوان محمل اندیشه: تفسیری بر پرسپکتیوهای صحیح و نادرست در آثار محمدزمان. مطالعات باستان شناسی پارسه. 1398; 3 (10) :149-163

URL: http://journal.richt.ir/mbp/article-1-304-fa.html



دوره 3، شماره 10 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مطالعات باستان شناسی پارسه Parseh Journal of Archaeological Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4102