دانشیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، safarrahmati@modares.ac.ir
چکیده: (2731 مشاهده)
هدف مقالۀ حاضر این است که نشان دهد متون رسانهای تولیدشدۀ گردشگری در دوران کرونا ایران، متأثر از کدام گفتمانها هستند. روش این پژوهش تحلیلگفتمان انتقادی براساس نظریه فِرکلاف است و مراحل سهگانه تحلیلگفتمان انتقادیِ فِرکلاف طی شده است. دادههای این پژوهش کیفی بوده و از متون رسانهای؛ سخنرانیها، گزارشها، مصاحبههای کارشناسان و مدیران گردشگری ایران در دوران کرونا حاصل شده است. در این مقاله با تأسی از روش سهمرحلهای فرکلاف (توصیف، تفسیر و تبیین) نشان داده شد که متون رسانهای گردشگری ایران در دوران کرونا که درحال بازنمایی واقعیت بحران اقتصادی گردشگری در شرایط پاندمی کرونا هستند، متأثر از دو گفتمان هستند. گفتمان اول آنکه احتمالاً در ایران در فضای پساکرونا با حجم انبوهی از گردشگری مواجه خواهیم شد؛ زیرا شهروندان از خانهنشینی، قرنطینه، فضای مجازی، تورهای مجازی و ... بسیار خسته شدهاند، و پس از کرونا با فراهمشدن شرایط نسبتاً پایدار، گردشگری را در برنامۀ خود خواهند داشت. گفتمان دوم آنکه مدل گردشگری در دنیا و بهتبعِ آن در ایران تغییر پیدا خواهد کرد، بهطوریکه حتی نحوۀ انتخاب مقاصد گردشگری هم توسط گردشگران تغییر پیدا میکند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/7/17 | انتشار: 1399/8/25