دوره 39، شماره 82 - ( پاییز 1397 )                   جلد 39 شماره 82 صفحات 68-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kourangi N, Valibeig N. Identifying Rahim Khan Mosque-School Based on Descriptive and Pictorial Documents and Oral History. Athar 2018; 39 (82) :53-68
URL: http://journal.richt.ir/athar/article-1-982-fa.html
کورنگی نگار، ولی بیگ نیما. شناخت مسجد مدرسۀ رحیم خان بر اساس اسناد توصیفی، تصویری و تاریخ شفاهی. فصلنامه علمی اثر 1397; 39 (82) :68-53

URL: http://journal.richt.ir/athar/article-1-982-fa.html


کارشناسی ارشد مرمت و احیای ابنیه و باف تهای تاریخی، دانشکدۀ مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، ایران
چکیده:   (3832 مشاهده)
مسجدـ­­مدرسه یکی از بناهای شاخص چندعملکردی در معماری ایران محسوب می‌شود که از ادغام کاربری آموزشی و نمازخانه‌ای شکل‌ گرفته است. شهر اصفهان همواره یکی از مراکز شاخص علمی و دینی در تاریخ پس از اسلام ایران بوده است و به همین جهت مسجدـ­مدرسه‌های قابل توجهی در آن شکل گرفته ‌اند. یکی از نمونه‌های تکامل­یافتۀ این گونه بناها در شهر اصفهان مسجد­ـ­مدرسۀ رحیم‌خان محسوب می‌­شود. بررسی مسجدـ­مدرسۀ رحیم­خان به عنوان یکی از انواع مسجدـمدرسه‌های شاخص شهر اصفهان و شناخت هر چه بیش­تر آن می‌تواند در معرفی مسجدـمدرسه‌های این شهر به­ویژه مسجدـمدرسه‌های دورۀ قاجار کمک شایانی کند. این پژوهش بر اساس اسناد توصیفی، تصویری و تاریخ شفاهی صورت گرفته است. پژوهش پیش روی بر آن است که با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای و میدانی به شناخت هرچه بیش­تر مسجدـمدرسه رحیم‌خان بپردازد و برای نخستین بار با استفاده از داده‌های موجود سیر تکامل و روند شکل‌گیری این بنا را بیان کند. با بررسی‌های صورت­گرفته مشخص شد مسجدـ­مدرسۀ رحیم‌خان به عنوان یکی از مسجدـمدرسه‌های شهر اصفهان دارای عملکردهای نمازخانه‌ای، آموزشی و خدماتی است که هر سه عرصۀ یادشده در تعامل کامل با یکدیگر و در یک پلان واحد قرار گرفته اند. از سویی مطالعات صورت­گرفته توانست تصویر روشنی از روند تکامل و چگونگی شکل‌گیری بنا ارائه دهد.
متن کامل [PDF 7339 kb]   (1017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/21 | پذیرش: 1398/7/10 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.