تحقیق حاضر با هدف دستیابی به درکی نشانهشناختی از حافظه جمعی جنگ ایران و عراق صورت گرفته است. بدین منظور نمونههایی از تصاویر همرسانی شده در شبکههای اجتماعی مجازی که در واکنش به خبر کشف و بازگشت پیکرهای 175 تن از شهدای غواص عملیات کربلای چهار انتشار یافته، تحلیل شدهاند. نشانههای تصویری موجود در عکس، کارتون، طرح گرافیکی، چاپ، نقاشی و پوستر به دو شیوهی تصویر تاریخی و قاب-تصویر، تجربه امروز جامعه از جنگ ایران و عراق را صورتبندی کرده و بدین ترتیب حافظه جمعی جنگ را منعکس میسازند. برای شناسایی نشانههای بازنماییکننده گذشته و برای تشخیص نقش این نشانهها در ساخت الگوهای روایی حافظه جمعی جنگ از نظریههای پیرس و گیرتز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده چند مضمون و تم محوری در الگوهای روایی بازنماییشده از حافظه جمعی جنگ است که عبارتند از تقدس مرگ وطنپرستانه، تقابل معنایی زندگی روزمره و زندگی قهرمانی، الگوی کنشی اخلاص در برابر اختلاس، چرخش به سمت بدن، بدن شهید به مثابه ابژهای فرهنگی و سیاسی شدن حافظه جمعی جنگ. وجود این مضامین نشاندهنده وقوع تغییرات بنیادین در نظام بازنمایی جنگ در سومین دهه سپری شده از آن است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش گردشگری دریافت: 1394/2/15 | پذیرش: 1394/9/20 | انتشار: 1395/1/1