دوره 43، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 43 شماره 1 صفحات 6-6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, Qhezelbash E, Rezaiy M. Analytical Study of Abstract Herbal Motifs of Architectural Decorations of Vakil Jame Mosque in Shiraz. Athar. 2022; 43 (1) :6-6
URL: http://athar.richt.ir/article-2-1055-fa.html
امیری مصیب، قزلباش ابراهیم، رضایی مسلم. مطالعه تحلیلی نقوش گیاهی انتزاعی تزیینات معماری مسجد جامع وکیل شیراز. فصلنامه علمی اثر. 1401; 43 (1) :6-6

URL: http://athar.richt.ir/article-2-1055-fa.html


1- استادیار پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران ، amiri_m27@yahoo.com
2- مربی پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
3- دانش آموخته دکتری گروه باستان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (492 مشاهده)

مسجد جامع وکیل شیراز به عنوان شاخص‌ترین بنای مذهبی دوره زندیه در تاریخ هنر و معماری اسلامی ایران شناخته می‌شود و از جمله زیباترین و مستحکم‌ترین مسجدی است که بعد از دوره صفویه در ایران ساخته ‌شده است. این مسجد از نظر ویژگی‌های معماری و تزیینی می‌تواند مصداقی از تاریخ معماری این دوران باشد. با توجه به پیشینه ساخت مسجد وکیل می‌توان دریافت که اجزای معماری این مسجد به دلیل ساخت و پرداخت در دوره‌های مختلف در سبک تزیینات به‌ویژه در کاشی‌کاری، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. بر مبنای این پیش‌فرض این پژوهش به بررسی انواع نقوش گیاهی، طبقه بندی طرح‌های تزیینی و بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این نقوش در تزیینات معماری مسجد وکیل شیراز می‌پردازد. روش تجزیه ‌و تحلیل نتایج حاصل از داده‌های این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد نقوش گیاهی در فضاهای مسجد با وجود تنوع و فراوانی ظاهری، ویژگی‌های مشترکی دارند و از الگوهای منسجم و مشابهی در طراحی پیروی می‌کنند.

     

✅ مسجد جامع وکیل شیراز به عنوان شاخص‌ترین بنای مذهبی دوره زندیه در تاریخ هنر و معماری اسلامی ایران شناخته می‌شود و از جمله زیباترین و مستحکم‌ترین مسجدی است که بعد از دوره صفویه در ایران ساخته ‌شده است. این مسجد از نظر ویژگی‌های معماری و تزیینی می‌تواند مصداقی از تاریخ معماری این دوران باشد.


نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پژوهش های باستان شناسی و تاریخ هنر
دریافت: 1400/11/4 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/2/22

فهرست منابع
1. Afsar, K. (1974). History of the old texture of Shiraz. Tehran: National Works Association.
2. Aghamiri, A. H. (2011). Arrays and Islamic motifs. Tehran: Yasavi Cultural Center Publications.
3. Ali Abadi, M. A., & Asadpour, A. (2011). Analysis of the intellectual foundations of architecture in the Zandieh period. In M. A. R. a. A. A. Safipour (Ed.), Zandieh (collection of articles) (Vol. 2). Shiraz: Persian Studies Foundation.
4. Azhand, Y. (2013). Seven decorative principles of Iranian art. Tehran. Piacare.
5. Bazargar, M. R. (2010). Architecture and urban planning in the Zandieh period. In Zandieh (collection of articles) (Vol. 2). Shiraz: Persian Studies Foundation.
6. Behrozi, A. N. (1970). History and description of the architectural and artistic works of Soltani Vakil Mosque. Shiraz: General Department of Culture and Arts of Fars Province.
7. Behrozi, A. N. (1975). Historical monuments and works of art of Shiraz plain. Shiraz: General Department of Culture and Arts of Fars Province.
8. Behzadi, N. (2000). Prisoners from the point of view of Qajar sources. History Education Growth(2), 29-39.
9. Daneshpajooh, M. (1998). Shiraz is a shining jewel in the culture and civilization of Iran. Tehran: Helmand.
10. Emdad, H. (1961). Shiraz in the past and present. Shiraz: Fars Press :union:.
11. Emdad, H. (2010). Shiraz in the era of Karim Khan Zand In Zandieh (collection of articles) (Vol. 1). Shiraz: Persian Studies Foundation.
12. Emdad, H. (2011). Shiraz in the era of Karim Khan ZandZandieh (collection of articles) (M. A. R. a. A. A. Safipour, Ed. Vol. 1). Shiraz: Persian Studies Foundation.
13. Hajighasemi, K. (2004). Culture of Iranian Islamic architecture (mosques). Tehran: Rozaneh.
14. Hosseinpour, M. (2010). Urbanism and urban planning in the Zandieh era, an analysis of the combination of architectural and urban elements of the Zandieh complex. In M. A. R. a. A. A. Safipour (Ed.), Zandieh (collection of articles). (Vol. 2). Shiraz: Persian Studies Foundation.
15. Iskanderpour Khorami, P. (2000). Khatai flowers (carpets, tiles, gilding). Tehran: Printing and Publishing Organization.
16. Iskanderpour Khorami, P. (2005). Eslimi. Tehran: Printing and Publishing Organization.
17. Kamali Sarvestani, K. (2005). Historical mosques of Shiraz. Shiraz: Cultural Institute and Research of Fars Encyclopedias and Fars Cultural Heritage and Tourism Organization.
18. Karimi, B. (1965). Guide to Shiraz Historical Monuments. Tehran: Iqbal.
19. Khazaei, M. (2001). A thousand roles. Tehran: Institute of Islamic Art Studies.
20. Khormai, M. K. (2003). Shiraz is a relic of the past. Shiraz: Pars Culture.
21. Kiani, M. Y. (1983). Introduction to Iranian Tiling. Tehran: Reza Abbasi Museum.
22. Kiani, M. Y. (1997). Decorations related to Iranian architecture of the Islamic period. Tehran: Cultural Heritage Organization.
23. Kiani, M. Y. (2000). History of Iranian architecture in the Islamic period. Tehran: Samat.
24. Mahr al-Naghsh, M. (1982). Design and execution of role in Islamic Iran tiling (building line). Tehran: Reza Abbasi Museum Publications.
25. Mahr al-Naghsh, M. (1994). Brick and role. Tehran: Mahr al-Naghsh.
26. Mahr al-Naghsh, M. (2007). A look at Iranian tiling. Tehran: Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
27. Michell, G. (1978). Architecture of the Islamic World. William Morrow.
28. Mostafavi, S. M. T. (1964). Iqlim Pars. Tehran: National Works Association.
29. Nasr, T. (2008). Research in Zandieh urban planning and architecture. Shiraz: Navid Shiraz Publications.
30. Navai, K., & Haji Ghasemi, K. (2012). Clay and imagination, description of Islamic architecture of Iran. Tehran: Soroush.
31. Oqabi, M. M. (1999). Encyclopedia of historical monuments in the Islamic period (mosques). Tehran: Hozeh Honari Publications.
32. Pakbaz, S. (2000). "Zandieh Cultural Center". Zandieh (collection of articles) (M. A. R. a. A. A. Safipour, Ed. Vol. 2). Shiraz: Persian Studies Foundation.
33. Pirnia, M. K. (2008). Stylistics of Iranian architecture. Tehran: Soroush Danesh.
34. Sami, A. (1984). Shiraz is an eternal city. Shiraz: Navid.
35. Scarcia, J. R. (2005). History of Iranian art (Safavid, Zand and Qajar art) (Y. Azhand, Trans.). Tehran: Molly Publications.
36. Seif, H. (2009). Lovers of Art. Shiraz: Persian Studies Foundation.
37. Shayestehfar, M. (2008). Decorations of the inscriptions of Vakil Mosque in Shiraz. Book of the Month of Art(87), 65-75.
38. Zomarshidi, H. (2006). Iranian Tile: Moqeli Line. Tehran: Ministry of Housing and Urban Development, Urban Development and Improvement Organization.
39. Zomarshidi, H. (2009). Mosque in Iranian architecture. Tehran: Zaman.
40. Zomarshidi, H. (2012). Tile Workâ s Evolution Transition in Architectural Works. Two Quarterly Journal of Iranian Architecture(2), 65-78.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.